Красотата на сянката, или KAMELOT в София на 12 ноември
Днес още се осъзнаваме след концерт на една от онези групи, които безпощадно увличат със спектакъла си на живо и като истински магьосници пренасят публиката си в един друг свят. Свят на сянка и болка, но някак пречупени през призмата на надеждата, на вярата, че дори в най-голямата тъмнина има невъзпята красота. И те я възпяват с поетична душа и неутолима страст, която не оставя никого безразличен.
България обича KAMELOT, KAMELOT обича България, forever - "it's the way things are, always meant to be". Три години след последната лайв изява на бандата от Тампа, Флорида, четири години след последното им гостуване у нас по време на фестивала "Varna Rock 2018", Thomas Youngblood и компания избраха именно София за своето следпандемично завръщане и затвориха кръга, като отново свириха в зала "Христо Ботев", където бе дебютът им в България на онзи паметен 18 април 2008 г. Ексклузивното шоу на 12 ноември 2022 г. не бе част от световно или европейско турне, а единствен техен хедлайнинг концерт в региона (предишния ден музикантите бяха гостували на "Ur Rock Festival" в Швейцария с по-кратък сет).
KAMELOT избраха българската публика. Но преди това избраха да ни "подгреят" с една от най-подходящите за целта родни банди, ваятелите на мрачни приказки VELIAN. В 19:30 ч., когато по график стартира сетът на българската група, на сцената вече стояха Дилян Недев (китара), Антонио Митов (бас) и Велизар Болчев (барабани), а след кратко очакване и под звуците на симфонично интро се появи вокалистът Иван Иванов, пременен във викториански стил с фрак, риза с жабо и цилиндър.
С плам и желание музикантите се впуснаха в една от най-емблематичните си песни, "Fireflies", а Иван имаше възможност почти веднага да покаже вокална гъвкавост и с мелодични, и с харш партии. Добре позната на феновете бе и "Godless" от едноименния първи албум на VELIAN, издаден през 2019 г., но след това чухме четири чудесни парчета от очаквания през януари 2023 г. втори студиен запис на нашите момчета, който се отлага от април 2020 г. и ще носи името "Spectacle of Tragedy".
"Maiden - заяви Иван кратко след това. - Maiden? Тортичка за теб!" И посочи фен от първите редове, който бе успял да познае, че идва ред на "Maiden of Stone", песента с мелодичния Amorphis-ки риф. Финалът на 40-минутното представяне на VELIAN бе поставен с "Darkness Within", а какъв красив мрак бе този, изпълнен с вече близо 800 души, клатещи глави в такт с български метъл, достоен за световни сцени. Изпратихме VELIAN, но запазихме кратък списък със задачи в паметта си - да очакваме следващите им концерти през декември и януари и да чуем новия им албум веднага щом излезе в началото на идната година.
Сетлист на VELIAN:
01. Fireflies
02. Godless
03. Funeral
04. For Eternity
05. Waiting In Silence
06. Spectacle of Tragedy
07. Maiden of Stone
08. Darkness Within
Предаването на щафетата по график трябваше да отнеме около 20 минути, но се проточи два пъти по-дълго и рицарите от Империята на сенките започнаха да заемат местата си на сцената в 20:50 ч. Навярно обаче закъснението им бе простено мигновено, защото винаги си е заслужавало да се почака за KAMELOT. Alex Landenburg (барабани) и Oliver Palotai (клавири) се възкачиха на своите пиедестали, а Sean Tibbets (бас) и Thomas Youngblood (китара) още от първите си секунди на сцената умело задърпаха струните на над 1200 сърца, които затуптяха с пулса на "Phantom Divine". Тъмна фигура с лице, скрито под качулка, запя "I am all you ever wanted..." и наистина това бе всичко, което събралото се множество бе чакало. Ръце се вдигнаха във въздуха, глави се разтърсиха в ритъм.
Какво е лайв на KAMELOT без гостуваща певица? При предишните пет посещения на пауър метъл бандата у нас те са водили със себе си звездни дами като Alissa White-Gluz (ARCH ENEMY), Lauren Hart (ONCE HUMAN) и са делили сцена със Simone Simons (EPICA). Снощи женските вокални партии бяха поверени на Anna Brunner, фронтдама на младата германска екстремна банда LEAGUE OF DISTORTION, но вероятно по-позната като една от съратничките на певицата Amanda Somerville (AVANTASIA) в дамския квартет EXIT EDEN. Със съжаление трябва да отбележим, обаче, че въпросните партии почти не се чуваха по време на целия концерт, като изключим мощните ръмжащи вокали, с които Anna ни отвя. Присъствието ѝ на сцената все пак бе атрактивно и артистизмът ѝ чудесно допълваше този на Tommy Karevik.
От озвучаването като цяло имаше какво да се желае, но то по-скоро засегна инструментите и беквокалите и по никакъв начин не хвърли сянка върху разкошната бленда на фронтмена. За Tommy могат да се говорят само суперлативи, защото е изключителен певец. Снощи обаче той на няколко пъти направи малки грешки (пропуски в текстовете и ритмични неточности). Тези проблеми може дори да са останали незабелязани за повечето фенове, защото бяха преодолени гладко, с усмивка и самоувереност. Както и трябва да бъде.
KAMELOT изпълниха за българската си публика сетлист за чудо и приказ с предпочитание към "старите класики" за сметка на последния албум "The Shadow Theory" (2018), от който липсваха очаквани парчета като "Burns to Embrace" и "Vespertine (My Crimson Bride)". Но пък хилядното множество подскачаше ентусиазирано на "Rule the World" и "The Great Pandemonium" и се дереше щастливо на припевите (и не само) на "Karma" и "Veil of Elysium". Следващият студиен запис на бандата е предвиден да излезе в началото на 2023 г. и наскоро се чуха новини за примерни заглавия на песните, но нямахме удоволствието да чуем нищо от най-новото творчество на любимците си.
Формално бисът се състоеше само от една песен, но от момента, в който ни повлече ураганът на шеметния ритъм на "Center of the Universe", всичко беше като един голям бис. Alex Landenburg и Oliver Palotai премериха сили в музикален двубой. А каква сила се таи в ръцете на барабаниста разбрах с изумление, когато накрая видях колко очукана е една от палките, хвърлена в публиката. Речитативът в началото на "Sacrimony (Angel of Afterlife)" в комплект с подходящо осветление създаде нужната меланхолична атмосфера за дуета между Tommy и Anna. После "Forever" се вряза в редиците с изящния риф, излязъл изпод ръцете на маестро Thomas Youngblood, но вдъхновен от творчеството на друг маестро - норвежкия композитор Едвард Григ. Празненството "Forever" трая сякаш вечно с продължително представяне на членовете на групата и не по-малко продължителна демонстрация на вокално майсторство от страна на Tommy Karevik към края на парчето. Последният "удар" сякаш бе "Liar Liar (Wasteland Monarchy)", в която отново се изяви Anna Brunner, но паузата след това бе изпълнена с толкова много скандирания на името на KAMELOT и тропане с крака, че трябваше да има още.
Потопена в алено сияние сцена, режещи китарни звуци, Sean Tibbets излиза със стиймпънк очила, за да надъха публиката... Да, ударил бе часът на диаболичния марш, или "March of Mephisto". С него Tommy Karevik ни каза "Goodbye!" и ни остави в прегръдката на красивите сенки. Да се надяваме, че не бяха много преувеличени думите на китариста и основател на KAMELOT Thomas Youngblood, че трябва да ни посещават всяка година и да направят България свой втори дом. "All too soon we were divided...", но само до следващия път.
Сетлист на KAMELOT:
Intro: Knight's March
01. Phantom Divine (Shadow Empire)
02. Rule the World
03. Insomnia
04. The Great Pandemonium
05. When the Lights Are Down
06. Veil of Elysium
07. End of Innocence
08. Karma
09. Here's to the Fall
10. Center of the Universe
--- Drum and Keyboard Battle
11. Sacrimony (Angel of Afterlife)
12. Forever
13. Liar Liar (Wasteland Monarchy)
Бис:
14. March of Mephisto
Текст: Florimel
Снимки: Невена Рикова
В галериите ни може да разгледате над 120 снимки на KAMELOT и VELIAN от концерти им на 12 ноември 2022 г. в София.
jet
22.11.2022 23:50:36
отговори
+ 0 – 0
Звукът беше потресаващ! на моменти не се чуваше не само женския вокал, но и фронтмена! ужас а мъка! толкова харесвам Камелот, но беше мнооого зле. Искам да ходя на друг концерт там през март, но май ще се откажа накрая. Не ми се рискува такава трагедия пак, направо беше отчайващо зле звукът, добре че знам песните...да си ги представям на моменти...
Roy Khan
15.11.2022 12:20:11
отговори
+ 10 – 0
Супер концерт се получи, бандите бяха страхотни и двете!
vlady
14.11.2022 10:33:41
отговори
+ 6 – 0
В същата зала Septicflesh и Hypocrisy имаха доста добър звук. Сериозните проблеми с акустиката са налице и за съжаление при последния ремонт не се намериха около 30 000 лв за нужните поглъщащи плоскости, но явно може да се направи нещо.
Mosher
14.11.2022 11:03:14
+ 5 – 5
И при тях беше зле. В тази зала съм присъствал на концерти дори на български групи с перфектен звук, НО на други организатори! Сме винаги са били зле от към звук, а към организация, цени на барове и охрана винаги е било трагедия!
dominici
14.11.2022 15:13:45
+ 10 – 2
Защо обвинявате СМЕ за звука. Какво общо имат те? Всяка група си носи свой звуков оператор. Ако е опитен ще се справи и с Христо Ботев, ако не е - и в зала България ще изкара калпав звук. Но нито СМЕ, нито който и да е от организаторите управлява този звук.
Mosher
14.11.2022 15:41:12
+ 6 – 9
Dominici, добър опит! До колкото знам винаги избирате най-евтиното оборудване и най-евтините екипи. Няма как Респром да звучи като Сони.
dominici
15.11.2022 07:07:32
+ 6 – 0
@Mosher Ако си мислиш, че работя за СМЕ по някакъв начин - лъжеш се, но това естествено няма как да го докажа. Но да приемем, че за Камелот групата е дошла само с инструментите си, без оборудване, много често групите си носят всичко, а организатора дава само ключовете за залата и къде да включат контактите. Ние феновете няма как да го знаем това, затова едно такова обобщение "СМЕ са зле, а другите са добре" е пресилено.
Mosher
14.11.2022 10:22:27
отговори
+ 6 – 2
Чудесен репортаж от чудесен концерт!
Въпреки традиционно слабата организация на Сме нещата се случиха! Моля се другите организатори да се активизират, за да се свърши с тази агония по техните концерти и да започнем да получаваме максимума, който ни предлагат групите!
Grosskopf
13.11.2022 22:51:42
отговори
+ 20 – 0
Бих искал да поздравя фотографа или фотографката (че имаше едно момиче дето си счупи краката да тича из залата да хваща точния момент) – разнообрази кадри: общи, близки, далечни, различни ъгли и най-вече различни обекти на снимане. Разбира се, не е нужно да се слагат всички повтарящи се снимки, но това вече е редакторска преценка.
Относно концерта – звукът наистина не беше ок, знаем си условията, но не акустиката на залата беше причината женските вокали да не се чуват или да почнат да се чуват по средата на някоя песен.
Иначе останалото беше чудесно, с познат и любим сетлист. Публика, която знаеше къде и защо е дошла. Банда, с очевидно насъбрана енергия да е отново на сцена. И подгряваща група, която си заслужава да се чуе как звучи в студио!
Mind
13.11.2022 21:03:33
отговори
+ 10 – 0
Изпълнението на Камелот беше доста добро. Единствено липсваше ,,The Haunting``, което при наличието на женски бек-вокал очаквах да чуем, но уви. Въпреки това - само похвали към групата.
WeRock.bg не носи отговорност за мненията към новините на този сайт.
Забранено е: писането на български език с букви от латинската азбука; писането на коментари, съдържащи груби обидни изрази, независимо срещу кого са насочени; писането на коментари от един и същи потребител, но с различни имена с цел манипулация; писането на конфликтни, провокативни, нецензурни и др. подобни коментари; писането на коментари, представляващи явна или скрита реклама.
WeRock.bg си запазва правото да заличава и всякакви други коментари, които прецени като некоректни или ненужни.
ВАЖНО: Коментарите НЕ са начин за контакт с WeRock.bg. Ако имате въпроси към нас, пишете на имейл адресите, посочени в "Контакти".