Ray Alder (FATES WARNING): "Чувствам се горд, когато ни наричат "създатели на прогресив метъла"
На 13 ноември трето гостуване у нас ще направят едни от създателите на прогресив метъла FATES WARNING. Билетите за събитието, организирано от "Loud Concerts", в момента се продават на цена от 35 лв. (поръчай онлайн). В деня на концерта "ценните хартийки" ще струват 40 лв. В София, освен свои класически композиции от близо четвъртвековната си история, групата ще представи и песни от последния си студиен албум "Darkness in a Different Light", излязъл през 2013 г. По повод предстоящото шоу, вокалистът на бандата Ray Alder бе така любезен, да отдели време и да отговори на въпросите на WeRock.bg.
WeRock.bg: Здравей, Ray! Как си? Къде те намираме в момента?
Ray Alder: Здравей! Благодаря, добре съм. В момента се намирам в дома си в Калифорния.Нека започнем интервюто с въпроси, касаещи последния студиен албум на FATES WARNING "Darkness in a Different Light", който излезе миналата година. Как би го описал със свои думи?
Доста време мина от излизането на предишния ни албум и всички ние в групата бяхме много развълнувани, когато най-накрая започнахме записите. Освен че искрено се забавлявахме, докато бяхме в студиото, вложихме и доста труд. Наистина се постарахме, и то много. Предполагам причината затова е, че трябваше да докажем на себе си, а и на феновете ни, че все още ни бива в правенето на музика. Особено след като не сме го правили толкова дълго време. И трябва да ти кажа, че аз съм много доволен от крайния резултат и харесвам всяка една от песните. Смятам, че Jim (Jim Matheos – китарист и основен композитор на FATES WARNING, бел. ред.) свърши страхотна работа.Според теб, какво отличава този албум от предишните ви записи?
Със сигурност има израстване при нас като музиканти и композитори. Това е нормално. Във времето много пъти сме експериментирали, защото нямахме опит. Сега знаехме точно какво трябва да направим. Знаехме какво искаме да чуем като краен резултат.Отне ви цели девет години, за да издадете "Darkness in a Different Light". Това е и най-голямата пауза между два албума в историята на FATES WARNING. Защо ви бе необходимо толкова много време?
Трудно ми е да ти отговоря на този въпрос. Може би главната причина е, че всеки един от членовете на FATES WARNING участва и в други групи и проекти. Басистът ни Joe Vera свиреше с ANTHRAX, Bobby Jarzombek, който стана наш барабанист, работеше още със Sebastian Bach и Rob Halford, Jim си има страничен проект – OSI, а аз пея за REDEMPTION. Тоест, всеки от нас е непрекъснато зает с нещо. В един момент двамата с Jim бяхме на турне в Европа и си поговорихме сериозно по този въпрос. Решихме да спрем да се занимаваме с неща, които са различни от FATES WARNING, за да можем да запишем нов албум. Щастлив съм, че това наистина се случи. Веднага след края на турнето Jim започна да композира песните. И така, полека-лека, макар и с голямо закъснение, нещата все пак се получиха и новият албум вече е факт."Darkness in a Different Light" – какво искате да кажете на публиката с това заглавие?
От една страна, заглавието е забавно, но от друга, в него има много меланхолия. Така е и с текстовете в целия албум. В тях се разказва за тъжни неща, но в края им има нотка оптимизъм. Това се опитваме да кажем и със заглавието – може да не си щастлив, но в един момент нещата ще се оправят и ще се почувстваш по-добре.До излизането на "Darkness in a Different Light" Jim Matheos композираше музиката и пишеше текстовете на почти всички песни от предишните ви записи. В новия албум обаче, ти като че ли участваш в композирането и писането на текстове наравно с него. Кое наложи твоето включване в този процес?
В интерес на истината, повечето идеи, касаещи музиката в албума, са на Jim. Той е много добър в тези неща и на него му идва отвътре да създава музика. Помоли ме да се заема с писането на текстовете, защото времето не му достигаше. Аз се съгласих. Едно време доста се притеснявах, когато трябваше да създам текст на песен. В момента обаче съм почти на 50 и това не ми представлява проблем. За мен беше удоволствие да го направя.
Това е първият ви албум от 1991 година насам, в който Mark Zonder не свири на барабаните. Защо се разделихте с него?
Това беше негово лично решение. Според мен през годините той постигна максималното възможно ниво с FATES WARNING. На него обаче му се искаше да продължи още по-нагоре. Достигна до момент, в който групата някак си го ограничаваше. Желанието му бе да се занимава с различни неща, а това нямаше как да стане, ако беше останал с нас. Аз съм ОК с неговото решение, продължаваме да сме приятели. Но да бъде барабанист във FATES WARNING вече не беше първостепенното му желание. Mark направи всичко, на което беше способен и което се искаше от него за групата, и дойде момент, в който реши да поеме в друга посока.Какво е мнението ти за работата на новия ви барабанист Bobby Jarzombek в "Darkness in a Different Light"?
Смятам, че той се справи перфектно с поставената задача. Bobby е един от най-добрите барабанисти, които съм чувал. Свири ужасно бързо. Докато го гледаш, се чудиш как е възможно това да се случва. Не мога да се сетя за по-добър избор от този, който ние направихме, когато го повикахме да се присъедини към нас.В едно свое интервю казваш, че най-добрият състав, който FATES WARNING са имали, е именно този, който е записал "Darkness in a Different Light". Би ли обяснил защо смяташ така?
Така го усещам. Може би, в сегашния състав на групата, музикантите най-много си пасват един с друг. Mark Zonder беше изключителен. Невероятен. Това е вън от всякакво съмнение. Но Bobby е друг тип барабанист. Той е ориентиран повече към рока, а не толкова към джаза. Joey Vera от своя страна е един от най-добрите бас китаристи в жанра. Вторият ни китарист Frank Aresti се върна в групата за записите. Когато сме заедно, петимата си изкарваме наистина страхотно и сякаш между нас има някаква химия. Не че бившите членове на бандата не са също страхотни музиканти, но хората, които са в състава сега, са като братя. Истински приятели.Албумите ви "A Pleasant Shade of Gray" от 1997 г. и "Disconnected" от 2000 г. са концептуални, а освен това в тях има и доста композиции, които са с дължина над десет и дори над 15 минути. Защо вече не правите подобни албуми? Последните ви два записа не са концептуални и като цяло са съставени от стандартни по дължина песни.
Когато правехме двата албума, които споменаваш, ние предварително искахме да получим точно този резултат – концептуални записи, с дълги и разнообразни композиции. "A Pleasant Shade of Gray" е един от най-любимите ми албуми, в които съм взел участие. С "Darkness in a Different Light" искахме да се получи нещо различно. Песните в албума да са отделни и всяка да е сама за себе си. Да "хващат" слушателя още след първото пускане. Да имат в себе си мелодии, които лесно можеш да запомниш. И смятам, че постигнахме желания резултат. Кой знае, може някой ден отново да запишем концептуален албум.Mike Portnoy, който е един от създателите на DREAM THEATER и до 2010-а беше техен барабанист, казва: "Много често феновете и критиците определят DREAM THEATER като създатели на един цял нов жанр - прогресив метъл, в края на 80-те и началото на 90-те години на миналия век, но истината е, че FATES WARNING направиха това нещо много години преди нас". Какво мислиш за това негово мнение? И гледаш ли на FATES WARNING като на създателите на прогресив метъла?
В интерес на истината, Mike е прав. FATES WARNING действително са свирили прогресив метъл, преди DREAM THEATER да започнат да го правят. Като цяло, DREAM THEATER са съвсем различна група от нашата. Вокалите, клавирите, мелодиите – при тях тези неща не са като при FATES WARNING. За мен е истинска чест, че ни определят като едни от създателите на жанра прогресив метъл. Горд съм, когато чувам подобни изказвания.Твоето определение за прогресив метъл?
Стилът си има своите детайли и специфики. Текстовете например – много от тях са доста лични, а една не малка част са свързани с фантастиката. Освен това, самата музика не е чак толкова твърда и агресивна. Да, много е близо до хеви метъла понякога, но все пак е една идея по-лека.
Не е ли време за нов студиен албум на REDEMPTION? Какво се случва в момента с тази група?
Всъщност, Nick (Nicolas van Dyk – китарист и основен композитор на REDEMPTION, бел. ред.) точно в момента композира песните за следващия албум. Аз обаче съм се посветил изцяло на FATES WARNING и промотирането на "Darkness in a Different Light". Както по-рано ти казах, сега не желаем никакви странични проекти да пречат на FATES WARNING. Но може да си сигурен, че в не чак толкова далечно бъдеще нов албум на REDEMPTION ще има.Кое различава двете групи според теб?
Писането на песните е коренно различно. Текстовете на Nick са изключително лични. При Jim нещата не стоят по този начин. В музиката на REDEMPTION се използват много повече клавири. Бих казал, че там има повече прогресив елементи, отколкото в песните на FATES WARNING. REDEMPTION е група, която стилово е много по-близо до DREAM THEATER, отколкото са FATES WARNING. Двете банди са съвсем различни.Доколкото знам, ти си страстен пушач. Не смяташ ли, че цигарите биха могли да увредят гласа ти? Мислил ли си някога да откажеш пушенето поради тази причина?
Да, разбира се, че пушенето уврежда гласните струни. И да – мислил съм да откажа цигарите. Дори от една седмица се опитвам да направя точно това. Купих си една от онези електронни цигари, нали ги знаеш? И полагам усилия да не пуша. Още повече, че ни предстои европейско турне – 15 концерта за 17 дена. Гласът ми трябва да е във форма.FATES WARNING са свирили два пъти в София – през 2005 и 2012 година. Помниш ли някаква конкретна случка от двете ви гостувания?
Ясно си спомням първото ни идване в София. Беше ужасен студ, но въпреки това се вълнувахме, защото никога не бяхме идвали в България. Нямахме никаква представа какво да очакваме от концерта. Не знаехме и как ще реагира публиката на нашата музика. Феновете бяха изключителни! След концерта, когато се качвахме в автобуса, имаше хора, които ни чакаха отвън. Може би час и половина бяха стояли в студа, само за да получат автограф или да се снимат с нас. Беше невероятно! Ето това е най-яркият ми спомен от София.Какво ще представите този път на българската публика? Концертът ви е на 13 ноември в клуб "Mixtape 5". Да очакваме ли някакви изненади от вас?
В момента подготвяме сетлиста. Ще се постараем песните да са от колкото се може повече албуми. Смятаме този път да разнообразим програмата си в зависимост от града, в който свирим. Дискографията ни не е малка, затова няма да е лесно да изберем точно кои песни ще изпълняваме. Със сигурност ще чуете и композиции от "Darkness in a Different Light". Надявам се, че ще останете доволни от концерта.Благодаря ти за това интервю и за отделеното време, Ray! Накрая, би ли казал няколко думи за читателите на WeRock.bg, с част от които със сигурност ще се видиш на концерта на FATES WARNING в столицата ни?
Благодаря ви, че сте наши фенове вече толкова много години. Извинявам се на всички, че се наложи да чакате доста дълго време излизането на новия ни албум. Оценяваме високо това, че се интересувате от нас и от нашата музика. Ще се видим в София!
Автор: Ози
Снимки: Еми Беловарски
Лачирейс Кучев
27.10.2014 10:56:17
отговори
+ 9 – 7
Няма само една банда, камо ли един човек, които да са създатели на прогресив метъла. Има няколко, които са формирали стила, с по-голяма или по-малка известност и влияние тогава. Обожавам Fates Warning, но през годините, на мен лично, не ми допадат внушенията на Ози от екипа на сайта (подплатени всеки път с извадените от контекст мили думи на Портной от книжката към преизданието на Awaken The Guardian), с които, умишлено или не, се опитва да наложи мита, че Джим и FW са създателите. Дори тук горе "едни от" е спестено от заглавието. По същия начин може да бъде приложено снимковото "доказателство" на групата Majesty (бъдещи Dream Theater) от '85-86-а година, където Портной е с фланелка на Queensryche. Впоследствие между Майк и Джеф Тейт имаше някаква тъпа вражда и борба на егота, и Портной започна да пропуска в интервюта факта какво силно влияние за сцената са били Queensryche по онова време. Всеки, който е живял и се е ровил като луд за музика и оскъдна офлайн информация в началото на 90-те, би трябвало да знае, че за първоизточници се сочеха Queensryche, Crimson Glory, Fates Warning, Heir Apparent, a стилът се дообогати и оформи по-късно от Dream Theater, Psychotic Waltz, Lethal, Symphony X, Pain of Salvation... По времето, когато Fates Warning свиреха в първите си три албума силно повлиян от NWOBHM (и най-вече Мейдън) метъл с постепенни наченки за разчупване на схемите, Queensrcyhe вече бяха издали своите първи три албума, които взривиха нещата. The Warning ('84), Rage For Order ('86) и Operation: Mindcrime ('88) звучаха почти извънземно, а и поради по-силния комерсиален успех и положителни настроения на музикалната журналистика, се оказаха по-ярка пътеводна светлина за всичко, което се случи по-късно. Но, пак казвам, всяка една от няколкото други банди от различни точки на Щатите в средата на 80-те, е дала своя характерен принос.
доц. Месер Шмидт
27.10.2014 17:22:40
+ 6 – 7
Правилно, колега Кучев! Да не забравяме и Уочтауър, които бичеха ултра разчупен и техничен прог-метъл още в първата половина на 80-те. Фейтс започнаха да свирят така едва в края на 80-те. Куийнсрайк бяха флагманите на тоя стил, всичко останало си остана бесен ъндърграунд!
Ози
27.10.2014 20:09:48
+ 7 – 0
Едно от малкото неща, с които съм съгласен от написаното от теб, е това, че в заглавието цитатът не е на сто процента точен. Вярваш или не - не е било нарочно. Принципно, гледаме заглавията да не са прекалено дълги (особено в старата версия на сайта) и затова понякога отпадат думи. Сега го промених така, както е в интервюто. Вината за допуснатата неточност си е изцяло моя.
Смятам, че думите на Mike Portnoy са ясни и точни. По тях не мисля, че може да има десет различни тълкувания. Казал е това, което е казал и за мен то е ясно. Да го принизяваме до просто "мили думи", ми се струва леко некоректно И няма как да си позволя, когато правя интервю с Jim Matheos или Ray Alder, да не ги попитам за мнението им, относно изказване на барабаниста и създателя на най-известната и успяла прогресив метъл банда във Вселената, което касае тях самите.
Благодаря ти за мнението и затова, че си писал коректно, изчерпателно и без желание за заяждане или обида. Нещо, което за жалост не се среща често напоследък.
Наздраве!
Лачирейс Кучев
27.10.2014 22:56:06
+ 5 – 1
@Шмидт
Уочтауър също, да.
@Ози
Не съм вкарал ирония в това за "милите думи", те са приятели и е нормално Майк, вероятно помолен заради новото издание (това не знам), да каже нещо - което наистина мисли, разбира се - но в случая конкретно за тях. Едва ли в книжката към диска биха написали "но истината е, че Fates Warning, Queensryche и т.н. направиха това нещо много години преди нас", а и вече писах защо според мен Портной беше спрял да споменава Queensryche Ето и един друг цитат от него, който току що изрових и може да бъде намерен в "библията" (за някои от нас) на Велин Станев "Превъплъщенията на хеви метъла" (1993), стр. 180: "Голямата ни мечта е да свирим съпорт на Queensryche или Rush"
Иначе, не съм си и помислял за заяждане и обида. Ами че аз ви чета и съм с вас откакто ви има. Предимно мълчалива симбиоза, като много други читатели, предполагам, но понякога ако не съм съгласен с мнения, касаещи неща, които са ме оформили (или деформирали?) като човек, си казвам. В случая това е резултат от собствените ми и на компанията ми взаимоотношения с тази музика през годините, мои убеждения, впечатления, натрупвания. Така е и с теб, то е ясно, и няма причина да не си говорим нормално. Преди 20 години със свещ търсехме хора, с които да слушаме такива неизвестни групи и стилове, и да си лафим за тях
Благодаря за интервюто и ще се засечем на 13-и в Микстейпа, въпреки споровете кой баща, кой майка. Защото просто си струва. Наздраве!
No Exit
29.10.2014 15:00:06
+ 7 – 0
Queensryche са също доста повлияни от Judas Priest и Iron Maiden в първите си албуми, освен това музиката им е доста по-достъпна и лесна за възприемане от тази на Fates Warning. Относно хронологията, ако включим и 1988 г.,то трябва да се спомене и албумът 'No Exit', който заедно с ' Awaken the Guardian' e не по-малко важен за прогресив метъла от 'Mindcrime' на QR. Като цяло, Fates Warning правят доста по-многопластова ,по-разнообразна, по-трудна за вникване и по-технична музика от QR, което напълно оправдано ги прави пионери в прогресив метъла !
Относно споменатите Watchtower, това да си техничен, изобщо не те прави задължително прогресив !!! Има разлика между тех-метъл и прог метъл!
WeRock.bg не носи отговорност за мненията към новините на този сайт.
Забранено е: писането на български език с букви от латинската азбука; писането на коментари, съдържащи груби обидни изрази, независимо срещу кого са насочени; писането на коментари от един и същи потребител, но с различни имена с цел манипулация; писането на конфликтни, провокативни, нецензурни и др. подобни коментари; писането на коментари, представляващи явна или скрита реклама.
WeRock.bg си запазва правото да заличава и всякакви други коментари, които прецени като некоректни или ненужни.
ВАЖНО: Коментарите НЕ са начин за контакт с WeRock.bg. Ако имате въпроси към нас, пишете на имейл адресите, посочени в "Контакти".