Tony Levin (KING CRIMSON, STICK MEN): "Искам да усетя духа на София"
Както вече знаете, на 1 октомври концерт у нас ще изнесе прогресив рок триото STICK MEN, създадено не от кого да е, а феноменалният Tony Levin. Участието му в над 500 албума като сесиен или гост-музикант говори достатъчно за способностите му, но нека все пак споменем поне част от музикантите, с които е работил. Levin записва бас партиите във всеки един от соловите албуми на Peter Gabriel (част е и от групата му винаги, когато Gabriel е на турне), свири в KING CRIMSON, присъединява се към проекта LIQUID TENSION EXPERIMENT и записва за групи и изпълнители като John Lennon, Ringo Starr, David Bowie, Tracy Chapman, Cher, Al Di Meola, Art Garfunkel, Paul Simon, Mark Knopfler, Lou Reed, Richie Sambora и много други. Споменахме ли PINK FLOYD? Именно Levin е човекът, извикан да запише бас партиите в албума "A Momentary Lapse of Reason", след като Roger Waters напуска групата. WeRock.bg от години "дебне" този изключителен музикант, за да може да го попита това-онова и ето, че денят за срещата ни с ОЧИНБДБИ (ще разберете тази абревиатура, ако прочетете интервюто), дойде.
WeRock.bg: Здравей, Tony! В момента си на турне с KING CRIMSON. Как преминават концертите ви?
Tony Levin: Здравей! Турнето е страхотно, а за мен е безкрайно удоволствие да съм на една сцена и да свиря с такива страхотни музиканти. Както и, разбира се, да представя, за пореден път, нашата музика на феновете ни. До момента всички концерти преминаха наистина много добре и се надявам, че така ще бъде и до края на турнето ни.Как успяваш да комбинираш ангажиментите си в триото STICK MEN, с което ще те видим съвсем скоро в София, с турнето на легендарните KING CRIMSON?
Добър въпрос. Още повече, че това наистина не е лесна работа. Всички турнета и концертни ангажименти трябва да бъдат добре организирани и то доста време преди самите дати. Трябва да имаме и достатъчно време за записи на албуми. Това, което тази година се опитвахме да правим (и до голяма степен успяхме), е да концертираме през цялото свободно време, в което KING CRIMSON не са активни. За наш късмет, плановете за ангажиментите ми с CRIMSON бяха направени преди доста време, така че това не ми попречи на работата със STICK MEN.Последният ти за момента солов албум "Stick Men", даде началото на групата STICK MEN. Какво по-специално нещо се случи по време на записите на този албум, което да те накара да вземеш решение за създаването на триото?
В основата на нещата стои музиката, която композирах по онова време. Стана така, че мелодиите, които измислих, имаха нужда от повече от един музикант, който да свири на Chapman Stick (музикален инструмент от семейството на китарите, изобретен от Emmett Chapman. Обикновено има десет или дванадесет струни и се използва основно за свирене на бас линии - бел. ред.) В началото единственото, което исках, е да запиша тези мелодии. Те обаче се получиха толкова добре, че веднага реших да ги изпълнявам на живо, пред публика. От там се появи нуждата до мен да има още един изпълнител, който умее добре да свири на Chapman Stick. Или най-малкото да е много добър китарист. Така се събрахме. Малко по-късно, когато вече бяхме група, доразвихме музикалните идеи и създадохме голямо количество нов материал, който да покаже на публиката в още по-голяма степен възможностите на този инструмент.Pat Mastelotto е достатъчно известен покрай работата си в KING CRIMSON. Markus Reuter обаче, не е толкова познат на публиката. Можеш ли да ни кажеш няколко думи за този мултиинструменталист?
От доста години Markus записва чудесна музика и участва в множество музикални проекти. С него се запознах покрай Pat, с когото те свиреха в едно дуо. Така че, той беше абсолютно естествен избор за триото STICK MEN. Списък с всичките записи и проекти, в които е участвал, можете да намерите на сайта www.iapetus-media.com/category/artists/markus-reuter/.Какво може да очаква българската публика от вашия концерт? Как би описал една вечер със STICK MEN?
Все още не сме решили какво ще включва сетлистът ни, но обикновено свирим наши нови композиции, както и музика на KING CRIMSON, която, чисто музикално, е свързана с творчеството на STICK MEN. Както можеш да се сетиш, обичаме много да импровизираме и ще направим нова музика докато сме пред вас, на сцената. Също така изпълняваме наша версия на сюитата "Жар птица" от Стравински. Искам да знаете, че STICK MEN е приятелски настроена група и нямаме нищо против публиката да ни снима по време на концертите. Моля ви, правете го без светкавици. Също така, обикновено след концертите се срещаме с феновете, за да им кажем "Здравейте!" и да дадем автографи на онези, които желаят.
Ти си неразделна част от всеки албум и турне на Peter Gabriel. Какво е да работиш с човек като Peter? Що за изпълнител е той в твоите очи?
Peter е страхотен! Не само като музикант, но и в чисто човешки план. Мисля, че това е очевидно за всеки. Самият му публичен имидж го показва. За мен е огромна чест да бъда част от толкова много страхотна музика за всичките години, през които свиря с него. Особеното при Peter е, че той обича да прави различни видове музика. Не се ограничава само в един стил, да речем. Което бе от огромна полза за мен и за развитието ми като музикант. Със сигурност очаквам с голямо нетърпение преживяването на много музикални приключения с Peter и в бъдеще.Когато ти посети България за първи път през 2004-а, заедно с Peter Gabriel, направи снимка на публиката от сцената, а малко по-късно я публикува в блога си. Имаш ли някакви спомени от този концерт?
Беше специална вечер за мен, защото бях за първи път в България. За мен важното бе, да видя и усетя настроението на публиката. Да разбера какво правят българските фенове по време на концерти като този на Peter Gabriel. За жалост, нямахме достатъчно време и не успях да разгледам града. Спомените са ми единствено от самото шоу. Искрено се надявам, че този път ще имам време поне да изпия едно кафе в някое заведение, за да усетя духа на София.Нека отново поговорим за KING CRIMSON. Кой те свърза с Robert Fripp и какво помниш от вашата първа среща?
За първи път се срещнах с Robert през 1976-а, по време на записите за албум на Peter Gabriel. Това, всъщност, беше първият соло албум на Peter, след напускането му от GENESIS. Малко по-късно аз и Robert бяхме част и от първото му соло турне. През 1980-а, Robert ме помоли да се присъединя към групата му. Бях много развълнуван от това и веднага се съгласих. Не съм и предполагал, че толкова много години по-късно, все още ще свирим заедно и това ще продължава да бъде предизвикателство за нас, в чисто музикален аспект.Барабанист в последната инкарнация на KING CRIMSON е Gavin Harrison от PORCUPINE TREE. В тази връзка, познаваш ли се лично със Steven Wilson и какво мислиш за неговата работа през последните няколко години?
Steven е чудесен! Не само като соло артист, но и като продуцент и музикален инженер. Свирил съм в няколко негови композиции, а също така той е миксирал материал на STICK MEN. За мен винаги е удоволствие, когато работя с него.Изглежда, че през последните десет години прогресив рокът се възражда. Следиш ли този процес и можеш ли да ми кажеш имената на съвременните прогресив рок групи, които ти правят по-особено впечатление?
За съжаление, не следя особено много какво точно се случва в този жанр. Иска ми се да го правя, но обикновено съм прекалено зает с нещата, които записвам и композирам или пък с подготовката за поредното ми турне.
След Roger Waters, ти си първият музикант, който записва бас партиите в албум на PINK FLOYD. Как се чувстваше "в обувките" на музикант от ранга на Waters, както и като част от легендарните PINK FLOYD?
Огромна чест и безкрайно удоволствие бе за мен, да бъда част, макар и за кратко, от тази група. Нямах никакъв проблем да се справя с бас партиите, защото музиката бе толкова добре написана, че записите всъщност не бяха работа, а истинско удоволствие.Ти си един от последните музиканти, които са записвали с John Lennon. Той умира малко след като излиза албумът му "Double Fantasy", от който си част. Какво бе чувството да работиш с John и Yoko?
Ще ти отговоря по същия начин, по който и на предишния въпрос: беше страхотна чест за мен да работя с тези хора. Осъзнавах ясно, че има много бас китаристи, които могат да са на моето място, затова се чувствах много щастлив от факта, че John избра точно мен.Участник си и в проекта LIQUID TENSION EXPERIMENT. Част от него са и музиканти от DREAM THEATER. Каква според теб е основната разлика между прогресив рок и прогресив метъл? Кой от тези два стила представлява по-голямо предизвикателство за теб в чисто музикален аспект и защо?
Ще трябва да те разочаровам, но не се смятам за експерт по жанровете и по намирането на разлики между тях. Аз просто чувам някаква музика и се опитвам да запиша бас партиите за нея така, че те да й паснат в максимална степен. Понякога, това ме поставя точно в стандартите, необходими за съответния жанр. А друг път - не.Предварително се извинявам, че следващият ми въпрос ще е малко по-дълъг. Интервюто, което даваш в момента, е за най-посещавания сайт за рок и метъл музика в България. Освен сайт, ние си имаме и форум, в който ти си доста известна фигура. В някаква степен, ти си нещо като Музикален гуру за хората, които пишат в този форум и ние дори сме ти измислили ново име: ОЧИНБДБИ (Онзи, Чието Име Не Бива Да Бъде Изричано) Това име идва от факта, че ти си работил и записвал за толкова много групи, проекти, и музиканти, че за нас си нещо като музикален фантом. Какво мислиш за това и обръщал ли се е някога някой към теб с нещо по-странно?
Не бях чувал за това, честно, ха-ха-ха! Вероятно съм удостоен с честта хората да обръщат определено внимание на онова, което правя. Нали се сещаш, ние музикантите обикновено се концентрираме върху работата си и не забелязваме много нещата, които не са пряко свързани с музиката. Смятам, че това е хубаво нещо. Също така трябва да призная, че да си малко или много известен, е чудесно. Най-важното нещо обаче, е музиката. Радостен съм, че съм достигнал до поне малко известност, но съм много по-щастлив от факта, че съм имал шанса да съм част от велика музика, независимо от това дали хората знаят, че и аз съм участвал в записите й или не.Tony, благодаря ти за това интервю! Сега имаш възможност да се обърнеш директно към онези хора, за които ти говорих преди малко. Какво би казал на най-големите фенове на ОЧИНБДБИ в България?
Ха-ха-ха! Ами, бих искал да им кажа, особено, ако те са музиканти, че им пожелавам огромно количество късмет, докато правят своята музика. Надявам се всеки един от вас да достигне до своите пробиви, а ако по пътя си срещнете разочарования, ви пожелавам те да са малки и да не ви разсейват от хубавите неща, които правите, докато свирите собствената си музика.
Текст: Ози, marillion, Violator
Снимки: facebook.com/stickmenofficial
WeRock.bg не носи отговорност за мненията към новините на този сайт.
Забранено е: писането на български език с букви от латинската азбука; писането на коментари, съдържащи груби обидни изрази, независимо срещу кого са насочени; писането на коментари от един и същи потребител, но с различни имена с цел манипулация; писането на конфликтни, провокативни, нецензурни и др. подобни коментари; писането на коментари, представляващи явна или скрита реклама.
WeRock.bg си запазва правото да заличава и всякакви други коментари, които прецени като некоректни или ненужни.
ВАЖНО: Коментарите НЕ са начин за контакт с WeRock.bg. Ако имате въпроси към нас, пишете на имейл адресите, посочени в "Контакти".