IHSAHN - "Telemark"
2020, Candlelight Records
Телемарк, Норвегия. 1991. Сняг. Симфония. Елегантен екстремизъм. Мрак. Ерудиция. Красота.
Ако музикалните ми разсъждения вървяха в хайку, вероятно така би изглеждало началото.
Естествено, няма достатъчен набор от думи, способни изчерпателно да опишат изключителния талант на Ihsahn - мултиинструменталист и основен двигател на блек метъл иконите Emperor. След раздялата на симфоничните блек майстори през 2002-ра, за ужас на всички фанатици на екстремния звук, Ihsahn стремглаво насочи своето музикално ски пътешествие към прогресив жанра със солов проект, примесвайки блек звученето с фолклор и джаз влияния, чисти вокали и дори сладникави поп намеци в последният му запис "Amr" (2018). След седем солови албума през февруари 2020-а излезе първото от очакваните две EP-та - "Telemark".
Някои норвежци твърдят, че областта Телемарк представлява кратко резюме на това, което предстои да видиш в останалата част на страната. Изразен в три композиции, написани изцяло на норвежки, "Telemark" е именно този синтез на всички периоди, влияния и култура на екс-Emperor легендата. Започвайки ударно със сингъла "Stridig," предимно тежка и по думи на автора символизираща интровертния, скептичен към външно влияние характер на норвежеца. Типично за широката естетика на Ihsahn, в средата на песента имаме време за отдих под настойчивите сакс звуци на Jorgen Munkeby от SHINING (NOR), чието интересно присъствие усещаме през почти целия запис. Преминаваме към атмосферичнaта "Nord", изпълнена с хладни фонови хармонии и напеви, които напомнят на така любимия за мен "Arktis" (2016) и завършваме с едноименната "Telemark". Започваща плавно, фино и загадъчно и рязко плъзваща те към дебрите на ледената кулминативна агресия, реминисценция към дебютния Emperor "In the Nightside Eclipse" (1994). Дори да бе издадена като самостоятелен сингъл извън албум, тази песен е завършена амалгама на Ihsahn звученето.
Няма как да не отбележим и интересния избор на бонус кавъри - на Lenny Kravitz и ранните Iron Maiden, неочаквано разчупващи норвежкия студ до свежи танци в чест на рокендрола, който - видиш ли - бил починал.
Всеки човек изпитва своя романтика към родното място, спомени и минало. Именно за това, въпреки своята еклектика, "Telemark" оставя усещане като най-личния за Ihsahn албум. Странно и интересно издание, развеждащо слушателя из гори, езера и история. А на вас захладня ли ви?
Zixxth
Ако музикалните ми разсъждения вървяха в хайку, вероятно така би изглеждало началото.
Естествено, няма достатъчен набор от думи, способни изчерпателно да опишат изключителния талант на Ihsahn - мултиинструменталист и основен двигател на блек метъл иконите Emperor. След раздялата на симфоничните блек майстори през 2002-ра, за ужас на всички фанатици на екстремния звук, Ihsahn стремглаво насочи своето музикално ски пътешествие към прогресив жанра със солов проект, примесвайки блек звученето с фолклор и джаз влияния, чисти вокали и дори сладникави поп намеци в последният му запис "Amr" (2018). След седем солови албума през февруари 2020-а излезе първото от очакваните две EP-та - "Telemark".
Някои норвежци твърдят, че областта Телемарк представлява кратко резюме на това, което предстои да видиш в останалата част на страната. Изразен в три композиции, написани изцяло на норвежки, "Telemark" е именно този синтез на всички периоди, влияния и култура на екс-Emperor легендата. Започвайки ударно със сингъла "Stridig," предимно тежка и по думи на автора символизираща интровертния, скептичен към външно влияние характер на норвежеца. Типично за широката естетика на Ihsahn, в средата на песента имаме време за отдих под настойчивите сакс звуци на Jorgen Munkeby от SHINING (NOR), чието интересно присъствие усещаме през почти целия запис. Преминаваме към атмосферичнaта "Nord", изпълнена с хладни фонови хармонии и напеви, които напомнят на така любимия за мен "Arktis" (2016) и завършваме с едноименната "Telemark". Започваща плавно, фино и загадъчно и рязко плъзваща те към дебрите на ледената кулминативна агресия, реминисценция към дебютния Emperor "In the Nightside Eclipse" (1994). Дори да бе издадена като самостоятелен сингъл извън албум, тази песен е завършена амалгама на Ihsahn звученето.
Няма как да не отбележим и интересния избор на бонус кавъри - на Lenny Kravitz и ранните Iron Maiden, неочаквано разчупващи норвежкия студ до свежи танци в чест на рокендрола, който - видиш ли - бил починал.
Всеки човек изпитва своя романтика към родното място, спомени и минало. Именно за това, въпреки своята еклектика, "Telemark" оставя усещане като най-личния за Ihsahn албум. Странно и интересно издание, развеждащо слушателя из гори, езера и история. А на вас захладня ли ви?
Zixxth