APOCALYPTICA и SOLSTAFIR: Северно сияние в Пловдив на 3 септември
Какво се получава, когато съберем на едно място богатия изтънчен звук на класически струнни инструменти и метъл маниаци с буйна кръв от Финландия? Отговорът е отдавна известен на българските фенове и именно заради тази взривоопасна комбинация APOCALYPTICA за пореден път привлякоха над 1000 души. Осмият им концерт у нас се състоя на сцената на Летния театър в Пловдив по време на шестото посещение на квартета в родината ни. Исландците от SOLSTAFIR пък се погрижиха да открият шоуто с атмосферични рифове и задушевен контакт с публиката.
Организацията бе безупречна и събитието протече гладко. Чак след като и последните чакащи пред входа бяха настанени на амфитеатралните седалки, минута преди 20 ч., на сцената излязоха четиримата музиканти от пост-метъл бандата с поетично име (в превод от исландски SOLSTAFIR означава "слънчеви лъчи", но не какви да е, а "крепускуларни лъчи") и незабавно потопиха Летния театър в емоционалните си творби.
Петнайсетина минути след началото обаче възникна технически проблем, а фронтменът Adalbjorn "Addi" Tryggvason запълни паузата с кратка шеговита реч. Увери ни, че никога не пуска тъпи майтапи, след като със самоирония подхвърли "Е, не съм много добър по математика, но това май е вторият ни път тук", попита колко души са били на предишния концерт на SOLSTAFIR в България (февруари 2015 г. в София) и благодари на "всички деветима", които вдигнаха ръце. Особено на двете момичета точно пред сцената, които най-бурно изразяваха ентусиазма си.
Скоро потокът на музиката рукна отново и блусът на прерийното куче ("Melrakkablus") разтуптя сърцата на феновете. Малко преди това вокалистът Addi бе споделил, че концертът е трябвало да отбележи 10-годишнината от издаването на "Svartir sandar" ("Черни пясъци"), но COVID пандемията е отложила турнето. Въпросният юбилей бе продиктувал избора на песни в сетлиста, половината от които бяха от четвъртия студиен албум на SOLSTAFIR. Най-познатите композиции на квартета от Рейкявик - "Fjara" и "Otta" - обраха най-много аплодисменти и видимо раздвижиха редиците на феновете.
Последва представяне на музикантите - Svavar "Svabbi" Austmann на баса, Saethor Marius "Pjuddi" Saethorsson на китарата и Hallgrimur Jon "Grimsi" Hallgrimsson зад барабаните, а фронтменът неслучайно използва първите думи от текста на "Immigrant Song" на LED ZEPPELIN: "We come from the land of the ice and snow / From the midnight sun where the hot springs flow", защото те много точно описват родината на SOLSTAFIR.
Финалното парче "Goddess of the Ages" бе посветено на нежната част от публиката, а Addi застана зад думите си с действия, като слезе от сцената. Разходи се сред феновете си, подържа в прегръдките си една дама, целуна ръка на друга, удостои с усмивки и здрависвания десетки. Така завърши едночасовата втора среща на SOLSTAFIR с България, белязана от взаимни топли чувства.
Сетлист на SOLSTAFIR:
01. Din ord
02. Pale Rider
03. Melrakkablus
04. Fjara
05. Otta
06. Goddess of the Ages
Не мина и половин час и сцената вече бе готова да посрещне неповторимия чело-ураган APOCALYPTICA - под измамно идиличните природни звуци на интрото Mikko Siren, Perttu Kivilaakso, Paavo Lotjonen и Eicca Toppinen заеха местата си. Бурята се разрази мигновено с "Ashes of the Modern World", откриващото парче от актуалния студиен албум на финландците "Cell-0", издаден през януари 2020 г., точно преди пандемията. Малко по-късно, около средата на сета, Eicca попита колко от присъстващите са слушали "Cell-0" и повече от половината вдигнаха ръце. "Еха, впечатляващо! Браво! - възкликна основателят на групата. - Чудя се какъв, по дяволите, им е проблемът на останалите." Е, след концерта не бяха останали хора в публиката, които да не са чули поне една трета от въпросното издание.
За близо трийсетгодишната си история APOCALYPTICA извоюваха славата си с три постижения - като се започне от нечуваните за времето си кавъри на METALLICA и други класически метъл банди, мине се през експериментите им с гост-вокалисти и се стигне до тяхното оригинално инструментално творчество, което умело преплита класиката и метъла в изпълнени с контрасти, невъздържано вихрени или ювелирно деликатни композиции. Вечерта на 3 септември в Пловдив пълноценният сетлист ни разкри в детайли и трите лица на групата.
Финландците взривиха публиката още с второто парче, което вече е познато не само на върлите поклонници на институцията METALLICA, а и на по-младото поколение, запалено по "Netflix" сериала "Stranger Things". Всички присъстващи се включиха настървено в припяването на "Master, master...". Българските фенове не пестиха гласове (нито фенерчетата на телефоните си) и за баладата "Nothing Else Matters", докато барабанистът Mikko Siren, изоставил акустичните си барабани, потропваше на електронен пад. Отново с кавър на METALLICA завърши основният сет на APOCALYPTICA - "Seek & Destroy" възпламени поредна вълна от въодушевено пригласяне. През това време Perttu, прегърнал виолончелото си, се търкаляше по земята и дърпаше струните с пръсти, със зъби... с каквото намери. Дори за момент се заигра с легендарния риф от химна на AC/DC "Thunderstruck".
Представителна извадка с най-добрите записани с гост-вокалисти парчета на финландците бе поднесена с помощта на Richard "Tipe" Johnson (екс-LENINGRAD COWBOYS), който и преди е пътувал на турнета с челистите, но за първи път пристигаше с тях в България. Певецът се постара да покаже колко добре се е подготвил, като многократно благодари на български. Някак скованото му сценично присъствие и не особено впечатляващи вокални възможности обаче бледнееха на фона на цялостната енергия на сцената и пред нея. "I Don't Care" като че ли бе посрещната с най-голяма радост от родната публика и феновете я пяха, изправена на крака.
Но да се върнем на това, в което APOCALYPTICA са най-добри - инструменталите. Многопластовата "Grace" ни изпрати 15 години назад във времето, в съвремието пък ни доведе баладата за надеждата "Rise" и веднага след нея суровата енергия на "En Route to Mayhem", подплатена с ударен ритъм. Бисът също бе изцяло инструментален и преля от меланхоличната "Farewell" към една "класика от земята на блек метъла", както Eicca представи интерпретацията на "In the Hall of the Mountain King" - пиеса, композирана преди близо 150 години от норвежеца Едвард Григ. Прозвучаха и пасажи от други класически произведения като "Малка нощна музика" на Моцарт, уветюрата от операта "Вилхелм Тел" на Росини и "Сватбения хор" от операта "Лоенгрин" на Вагнер.
"Спомням си, когато дойдохме за пръв път, през 1999 г. Двайсет и три години по-късно вие пак идвате на концертите ни" - сподели лидерът на APOCALYPTICA Eicca Toppinen към края на шоуто. Междувременно час и половина бяха отлетели неусетно. Русокосият финландец ни изпрати със заръката да се обичаме и да обичаме себе си, да се грижим едни за други и за себе си. "APOCALYPTICA ще се завърнат, адски сигурно е" - увери ни той на раздяла. Ние също сме адски сигурни. А на Perttu пожелаваме междувременно да намери онзи косъм от косите на Галадриел и да ни го носи следващия път.
Сетлист на APOCALYPTICA:
--- Intro
01. Ashes of the Modern World
02. Master of Puppets (METALLICA cover)
03. Grace
04. I'm Not Jesus (with Tipe Johnson)
05. Not Strong Enough (with Tipe Johnson)
06. Rise
07. En Route to Mayhem
08. Shadowmaker (with Tipe Johnson)
09. I Don't Care (with Tipe Johnson)
10. Nothing Else Matters (METALLICA cover)
11. Inquisition Symphony (SEPULTURA cover)
12. Seek & Destroy (METALLICA cover)
Бис:
13. Farewell
14. In the Hall of the Mountain King (Edvard Grieg cover)
Текст: Florimel
Снимки: Маруш "Луци" Денчев
В галериите ни можете да разгледате десетки снимки на SOLSTAFIR и снимки на APOCALYPTICA от концерта им в Пловдив в събота.
хаха
7.09.2022 12:50:59
отговори
+ 3 – 0
На няколко места четох коментари, че някои хора за 1 път чували за Солстафир. Хаха!!
Боб с надница
5.09.2022 22:52:16
отговори
+ 5 – 11
Solstafir бяха истинския хедлайнер. Стра-хот-ни! А тия цигу-мигута са скучни.
Aries
5.09.2022 14:34:49
отговори
+ 8 – 4
Чуден концерт беше! Надмина очакванията ми, невероятно представяне на Апокалиптика. За подгряващите не мога да кажа същото.
И отвратителна организация. Някакъв общ работник ни заплашваше, опита се дан и изгони от алеята в парка, която нарече частна собственост и сме "пречили на бандата". Апокалиптика сами излязоха да се снимат с нас. Сред хората, пътували от цяла България да ги видят имаше и деца.
Аватар
5.09.2022 10:17:06
отговори
+ 7 – 6
В противовес на прекрасната изява и на двете банди, битовите условия бяха отвратителни Трудно дори невъзможнио разминаване между редовете.Като седнеш на седалката,която ти се забива в ребрата, няма как да станеш дори за да идеш до тоалетна Не дай си боже повече от двама души да поискат да идат там Настъпва суматоха Цари обща немара и запуснатост.Толкова ли нямаше друго подходящо място в Пловдив за да се проведе това дълго чакано събитие? Жалко за зле подбраното място за отличния концерт!
Metalfox
5.09.2022 09:59:50
отговори
+ 10 – 2
Концертът беше наистина страхотен! Звука беше прекрасен, публиката неслучайна. Невероятна енергия, но организацията не беше перфектна. Например бяха продали първи ред на балкона, а самият ред липсваше (бяха демонтирани седалките). Също така имаше само две тоалетни и опашките за тях бяха страховити, една бира струваше 5 лв, но като цяло чудесно шоу.
WeRock.bg не носи отговорност за мненията към новините на този сайт.
Забранено е: писането на български език с букви от латинската азбука; писането на коментари, съдържащи груби обидни изрази, независимо срещу кого са насочени; писането на коментари от един и същи потребител, но с различни имена с цел манипулация; писането на конфликтни, провокативни, нецензурни и др. подобни коментари; писането на коментари, представляващи явна или скрита реклама.
WeRock.bg си запазва правото да заличава и всякакви други коментари, които прецени като некоректни или ненужни.
ВАЖНО: Коментарите НЕ са начин за контакт с WeRock.bg. Ако имате въпроси към нас, пишете на имейл адресите, посочени в "Контакти".