"Музикаутор" отчита рекордни приходи (близо 8,5 млн. лева) за 2019 г.
Българското дружество за колективно управление на авторски права "Музикаутор" публикува отчетата си за 2019 г. Организацията отчита ръст на събираемостта на такси във всички сектори, вкл. и концертите. Ето анализа на дейността и приходите за миналата година:
Музикаутор отчита постоянен тренд на нарастване на приходите от авторски възнаграждения, като през 2019 г. сдружението е събрало рекордните 8 490 270 лева. Това става ясно от публикувания годишен отчет на сайта на организацията за 2019 г. В него може да се намери детайлна информация за секторите, от които се събират авторски възнаграждения, и за стъпките на сдружението в посока развитие и отваряне на нови перспективи за авторите и издателите на музикални произведения, особено с оглед безпрецедентната ситуация с коронавируса.
Ръст на събраните авторски възнаграждения се наблюдава в почти всички сектори. През 2019 г. Музикаутор събира със 72% повече приходи от дигитално използване на музикални произведения спрямо предходната година. Постъпленията са в размер на 353 339 лв., а 76,2% от тях са от дигитални платформи, като основната част са приходи от YouTube. През изминалата година Музикаутор сключи договор с водещата платформа за видеосподеляне за по-високи авторски възнаграждения, като лицензира репертоара на своите членове не само за територията на България, но и за Германия, Великобритания, Испания, Гърция и Турция.
Секторът на концертите също отчита рекордни приходи – с 36% повече спрямо 2018 г. те са в размер на 689 615 лв. Основно предизвикателство за Музикаутор бяха порочните практики на редица организатори на концерти, които през годините ощетиха носителите на авторски права върху музиката с над 1,5 млн. лева. През 2019 г. Музикаутор и представителната организация „Сцена Музика“ стартираха разговори за решаване на проблемите и изсветляване на сектора, които доведоха до споразумението и новата тарифа от 2020 г. за авторските възнаграждения при организирането на концерти.
От сектора на сателитните, кабелни и интернет оператори е събрана сумата от 1 095 279 лв., което е с 84% повече спрямо предходната година. Ръстът се дължи на отпадане на отстъпки за тези оператори поради голямо забавяне на плащанията, но и поради по-високия брой абонати, които са декларирани в отчетния период. Напомняме, че отчитането на занижен брой абонати бе практика в предишни години и този сив сектор се отразяваше на размера на авторските възнаграждения.
Сериозен ръст от 44% се отбелязва при лицензирането на механични носители въпреки тенденцията от последните години за спад в продажбите на физически носители. Приходите от механични права за 2019 г. са 132 570 лв. Освен компакт дискове в този сектор Музикаутор лицензира музикални играчки, сървъри и други устройства, върху които се записват и съхраняват файлове с музика.
Все още плавно нарастват възнагражденията от сектора на туризма и търговията, като през 2019 г. те са в размер на 1 304 530 лв. Музикаутор продължава да работи за обхващане на пазара и нарастване на броя на лицензираните обекти. Тази тенденция следва да се засили с оглед въведените от 2019 г. контролни функции на общините за наличието на музикални лицензи в туристическите и търговски обекти.
Предизвикателство пред Музикаутор е актуализирането на тарифата за телевизии. Приходите през 2019 г. от този сектор отбелязват спад и са в размер на 2 762 894 лв. В същото време в контекста на другите европейски пазари авторските възнаграждения от телевизионно използване в България са силно подценени. Заедно с това Музикаутор с тревога отчита забавяне на плащанията от страна на Българската национална телевизия, въпреки че тя е основен ползвател на музика и то на българско творчество, което следва да насърчава и подкрепя.
Приходите от радиостанции през 2019 г. са с минимален ръст, като са събрани 1 698 918 лв. Все пак в сектора се наблюдава позитивна тенденция за намаляване на размера на забавените плащания от радио операторите.
През изминалата година усилията на Музикаутор бяха фокусирани в разработката на новия софтуер и изграждане на базата данни на новата система MUSIT. Очакванията са, че софтуерът ще автоматизира голяма част от процеса по разпределение на събраните авторски възнаграждения и ще даде редица онлайн функционалности за удобство на членовете на сдружението.
Музикаутор продължава да търси и намира форми за защита на авторския труд чрез предложения за законодателни промени, които популяризира със своите кампании. Музикаутор разбира, че процъфтяваща музикална индустрия в България може да има, ако има стимул за българските автори да генерират ново и все по-добро творчество. Това е и смисълът на работата на Културния фонд на Музикаутор, който през 2019 г. финансира проекти на 85 български автори с над 300 000 лева. От тях 60 000 лева бяха целево отделени за млади автори.
През 2019 г. Музикаутор проведе проучване за наличието на квоти за местна музика в медиите в други държави. То показа че подобни механизми съществуват на много места, сред които Полша, Словения, Дания, Швейцария, Великобритания, Естония, Португалия, Белгия, Франция, Унгария, Словакия, Македония, Нидерландия, Украйна и други. Музикаутор също инициира национално представително проучване за нагласите на българското общество към българската култура и музика, проведено от агенция „Алфа Рисърч“. Според него 72% от хората искат да слушат в българските медии повече музика на български език и имат очаквания 6 от 10 песни да са български. Това доведе до предложенията на Музикаутор за законово въвеждане на 1/3 квота за българска музика и кампанията от 2020 г. „Обичам българската музика“.
В годишния си отчет за 2019 г., чиято подготовка бе заварена от кризата с коронавируса, Музикаутор заявява, че съзнава своята отговорност за активно участие в оздравяването на творческия сектор, който силно страда от непредвидената ситуация. Въпреки това творците намират своите пътища за връзка с обществото във виртуалната среда, създавайки атмосфера на съпричастност, позитивизъм, пример и воля за преживяване на трудностите. С това творчеството демонстрира своята централната роля в изграждането на устойчиво социално сближаване. За творческите общности и личности е съществено разработването на политики и финансови механизми в тази ситуация, за което Музикаутор ще продължава да съдейства чрез дейността си.
аутор
30.04.2020 22:50:39
отговори
+ 2 – 0
Тази година все още не е ясна съдбата на много концерти, а по заведенията не се пуска музика, щото е забранено да работят. Следователно музикауторите ще захлебят доста по-малко за 2020. Направо ми се къса сърцето...
Филипов
29.04.2020 15:13:50
отговори
+ 9 – 0
От всичкия саморекламен бълвоч нищо не разбврах. Напишете общо колко процента от приходите отиват за бюрократична самизиздръжка, Примерно НАП и подобните декларират около 2%. В предишна новина гледам че са излапали повече отколкото на всичките музиканти.
Та колко процента отиват в авторите и колко в паразитите? Разбрах че за млади автори са около 0,7%. Колко е разпределението наши / чужди? Колко отиват за разни "утвърдени", които от 30 години нищо ново не са написали, но затова пък имат претенции вечно да им "капе"?
маке
29.04.2020 15:54:14
+ 6 – 7
Няма значение дали си написал нещо вчера или преди 30 години мойто момче. Тези неща се плащат за излъчването му или за изпълнението му. Написал си преди 50 години хит, който се пуска и свири на живо и до днес - получаваш пари.
Написал си песничка, която никой никъде не излъчва и не й прави кавъри на живо - не получаваш.
Това е.
Ванко от Монтана
29.04.2020 14:42:43
отговори
+ 9 – 0
На кака ви Саня ще и бухнат къдриците от тия суми
Dr.Gore
29.04.2020 12:18:44
отговори
+ 17 – 0
За свещи да ги дават дано. Някой в коментар го написа точно - ПИЯВИЦИ! Точно това е правилното. Я им искайте да видите кого представляват и да видим какво ще получите. Или пък, колко от Вас свирят в групи и дали дори са Ви потърсили да Ви представляват, а какво ли остава да получавате и отчисления. Това е пирамида от където и да се погледне.
Cronos
29.04.2020 11:13:24
отговори
+ 9 – 2
Що е то, обикаля заведенията и магазините и събира месечен дан? Мутра ли? Не киро Щуреца!
Бай Кире
29.04.2020 09:37:47
отговори
+ 20 – 0
Твърде любопитно е кои са тези 85 родни автори, финансирани с общо 300 000 левки . Списъче, нещо? Отчетче?
WeRock.bg не носи отговорност за мненията към новините на този сайт.
Забранено е: писането на български език с букви от латинската азбука; писането на коментари, съдържащи груби обидни изрази, независимо срещу кого са насочени; писането на коментари от един и същи потребител, но с различни имена с цел манипулация; писането на конфликтни, провокативни, нецензурни и др. подобни коментари; писането на коментари, представляващи явна или скрита реклама.
WeRock.bg си запазва правото да заличава и всякакви други коментари, които прецени като некоректни или ненужни.
ВАЖНО: Коментарите НЕ са начин за контакт с WeRock.bg. Ако имате въпроси към нас, пишете на имейл адресите, посочени в "Контакти".