Разследване: "Музикаутор" е похарчило 1,5 млн. лв. за издръжката си, а е дало 1,3 млн. лв. на български музиканти
Колегите от "OFFNews" публикуваха любопитно журналистическо разследване, от което става ясно, че за миналата 2018 г. Дружеството за колективно управление на авторските права "Музикаутор" е похарчило повече за самоиздръжка отколкото е платило на български музиканти и текстописци.
Ето пълния текст на материала:
Музикаутор похарчи рекордна сума за издръжката си - милион и половина за година
Управлението на авторски права става все по-доходен бизнес, но не за авторите на музика и текстове, а за чиновниците, които администрират правата.
Рекордните в последните 6 години 20,88% от събраните суми за авторски права са отишли за издръжка на Музикаутор, става ясно от публикувания годишен отчет на дружеството.
Така дружеството, което би трябвало да се грижи за доходите на текстописци и композитори и де юре не генерира печалба, всъщност е прибрало над милион и половина от полагащите се на авторите възнаграждения.
Точната сума не става съвсем ясна от отчета. Официално тя е записана 1 281 986 лева без ДДС. Това прави 1 538 383 лева с ДДС. В същото време в отчета пише, че разходите са 20,88% от събраните 7 573 625 лева, а това е равно на 1 581 372 лева.
Административните разходи на Музикаутор са с 4,5 процентни пункта по-големи, отколкото през 2015 г., когато е събрана почти същата сума за авторски права. Като абсолютна стойност административната издръжка е с половин милион лева по-висока отколкото всяка година между 2012 и 2016-та и с над 200 000 лева по-голяма от миналата година.
С повишените си разходи Музикаутор е събрал с около 180 000 лева повече, което е 88% от прогнозата му. Музикаутор е събрал над 90% от планираните пари от телевизии, радиа, туризъм и концерти. В дигиталната ера обаче родната организация за авторски права обаче е успяла да прибере само 205 хил. лева от You Tube и Spotify, което е едва 46% от планираната сума, като прави впечатление, че планираната сума е 3 пъти по-ниска от парите, които дружеството е планирало да събере от кръчми. На всичко отгоре, едва 56,9% от тази сума е за песни. 39,5% от средствата са от рингтонове и мобилни мелодии.
След като се приспаднат разходите за издръжка, за композиторите и текстописците са останали 6 121 169 лева за разпределение. От тях дружеството е разпределило едва 4 120 907 лева. От тях само 70,66% са за песни. 14,8% са за филмова музика, 5% са за концерти.
Приходите от чужбина, които са разпределени са едва 147 454 лева.
Колко пари са стигнали до българските изпълнители?
Точният отговор не личи добре в отчета. За български репертоар са разпределени 1 392 567 лева. Възможно е сумата да е малко по-голяма, защото 1 021 831 лева са записани в графата "субиздатели", където теоритично е възможно да има български репертоар, макар че това е по-скоро теоритична възможност.
Разпределени не значи изплатени
По традиция в отчета липсва отговор на най-важния въпрос - колко пари реално са изплатени за авторски възнаграждения. Защото "разпеределени" не значи, че са изплатени. Този трик беше в основата на скандала с КТБ на другото голямо дружество ПРОФОН (което адмиистрира правата на продуцентите). Тогава се оказа, че ПРОФОН (което теоретично също не генерира печалба) има блокирани 8 милиона лева (около 10 млн. лв. с лихвите) в КТБ. Обяснението тогава бе, че тези пари са разпределени, но непотърсени. Впоследствие ПРОФОН сключи цесия с "Гипс" АД за 4,5 млн. лв., от която получи близо 3,6 млн. лв. (т.е. 900 000 лева бяха загубени). Няма публична информация какво се е случило с останалите около 3,5 млн. лв. (без лихвите), които останаха в КТБ.
В отчета няма отговор и на другия важен въпрос - как се разпределят тези пари и дали за поредна година има така наречения "бенчмарк". Макар че всички радиа и телевизии са задължени да предават отчет каква музика са излъчвали, в предишните години Музикаутор вземаше предвид само най-големите от тях и на база на техните данни разпределяше всички пари, включително и тези от кръчмите, които са почти колкото тези от радиата. Така приходите се излащаха не според реалното слушане на песните, а според плейлистата на няколко медии, в които почти няма музика и всяка излъчена песен придобива нереална тежест.
streetcleaner
19.03.2019 09:47:36
отговори
+ 9 – 0
Верно ли бе?! В България такива неща не се случват.
Раптор
18.03.2019 22:25:16
отговори
+ 7 – 5
То това колко пари харчи Музикаутор за собствена издръжка и колко раздава на авторите на музика би трябвало да е проблем, който касае авторите на музика, а не плащащите за музика. Едва ли музикантите са задължени да са членове на музикаутор (освен ако не са към някакъв лейбъл, който е възложил на мюзикаутор да събира парите). На мен като краен потребител би трябвало да ми е все тая. Освен това не разбирам защо някой ще възложи на музикаутор да му събира приходи от спотифай и ютюб вместо да си ги взима сам или да възложи това на някоя голяма компания с ясни условия (доколкото разбрах от музиканти има такива, които срещу малки и фиксирани такси посредничат). Иначе казано не е ясно кой е виновен- мюзикаутор или тия дето са му членове и са недоволни че нищо не взимали. Имам чувството, че единствените у нас дето не се оплакват са чалгаджиите защото бизнеса им е по-добре уреден от този на разни други дето се жалваха как видите ли ютуб ги ограбвал.
Матрицата
18.03.2019 23:17:39
+ 16 – 2
Елементарно: Колкото повече паразитите взимат, толкова повече потребяващите музика плащат! За това тези пиявици трябва да бъдат елиминирани!
Knowledgeable
19.03.2019 15:53:43
+ 7 – 0
Музикаутор събират по "default" отчисленията от използването на музика (вкл. по радиа, концерти, заведения и spotify), т.е. ако си музикант, трябва ИЗРИЧНО да заявиш, че не искаш да ти събират отчисленията. Ако са ги събрали - пак трябва в определен срок изрично да отидеш да си ги поискаш, иначе си стоят неразпределени в банковите сметки. Чалгаджиите не се оплакват, понеже всички са ангажирани към големи продуцентски компании, които си имат цели отдели, които се занимават с уреждане на бизнеса им, за разлика от ъндърграунд изпълнителите, които трябва да се справят с тези неща сами. За крайния потребител няма значение, наистина, но фактите са, че Музикаутор взимат една (немалка) част от парите на изпълнителите, без да предлагат абсолютно нищо съществено в замяна.
Раптор
19.03.2019 16:42:12
+ 5 – 0
Ааа това че събират по дефолт вече си е сериозен проблем. А ако разни ъндърграунд и независими автори се съберат в алтернативна организация стои въпроса ще могат ли да накарат музикаутор да спре да събира техните пари и поне сами да си прибират нещата от спотифай и прочие.
WeRock.bg не носи отговорност за мненията към новините на този сайт.
Забранено е: писането на български език с букви от латинската азбука; писането на коментари, съдържащи груби обидни изрази, независимо срещу кого са насочени; писането на коментари от един и същи потребител, но с различни имена с цел манипулация; писането на конфликтни, провокативни, нецензурни и др. подобни коментари; писането на коментари, представляващи явна или скрита реклама.
WeRock.bg си запазва правото да заличава и всякакви други коментари, които прецени като некоректни или ненужни.
ВАЖНО: Коментарите НЕ са начин за контакт с WeRock.bg. Ако имате въпроси към нас, пишете на имейл адресите, посочени в "Контакти".