CONTROL DENIED - "The Fragile Art of Existence (reissue)"
2008, Metal Mind Productions/Wizard

Ще избегнем клопката да напишем кратък разказ на тема творческата биография и трагичната кончина на Chuck, съдебните процеси и споровете около издаването на втория, незавършен албум на Control Denied и т. н. Можехме да го направим, ако нямаше много какво да се каже за самия диск, но това би било абсурдно. Защото "The Fragile Art of Existence" е МНОГО ГОЛЯМ албум! Ама наистина МНОГО! От композиционна, музикално-техническа, лирическа, че и продуцентска гледна точка. Албум-шедьовър, в който няма празно, в който потъваш като в сладък сън и за който си спомняш с удоволствие дълго след като си се събудил. А записаната музика има едно огромно предимство спрямо всеки сън - нея можеш да си я пускаш отново и отново, и отново, и отново... Неприятното в случая е, че "The Fragile Art of Existence" е музикален сън, останал без продължение...
"Consumed", "Breaking the Broken", "Expect the Unexpected", "What if...", "When the Link Becomes Missing", "Believe", "Cut Down" и заглавната песен - това са осемте пауър/прогресив метъл химна, които изпратиха Chuck Schuldiner до Отвъдното, когато за него на 13 декември 2001 г. "деликатното изкуство на съществуването" се оказа вече непосилно. С изброените парчета композиторския и поетически гений на китарния виртуоз се разгръщат в по-различна светлина (Chuck е автор на цялата музика и всички текстове от творбата), а един от основните моменти е, че на микрофона е мощният, но не екстремен Tim Aymar, чийто глас има класическо метъл звучене. Така, за разлика от Death, при Control Denied, не ни стряскат съскащо-дерящите вокали на самия Schuldiner и по този начин групата достига до доста по-широк кръг публика и аз до ден днешен не съм срещал метъл фен, който да не харесва "The Fragile Art of Existence". Надявам се и да не срещна, защото сигурно има такива хора, но аз не виждам за какво бихме могли да общуваме...
Да погледнем и имената на останалите музиканти, освен Aymar и Chuck, които участват в записите - Steve DiGiorgio - бас, Shannon Hamm - китара и Richard Christy - ударни. Ами, да - това са късните Death с различен певец и свирещи по малко по-друг начин. Нима може да се очаква нещо слабо? Някъде "The Fragile Art of Existence" се определя като чист прогресив, другаде като пауър/прогресив, трети го смятат за по-близо до стандартния хеви метъл. Мнозина пък причисляват условно и Death към техен собствен дет-прогресив стил. Според видния ни колега, енциклопедист, музикален ерудит и критик Ивайло "Georid" Георгиев, прогресивът не е жанр, а подход. Ако приемем тази теза, няма никакво съмнение в прогресивното развитие, което Chuck Schuldiner показва, както през годините с Death, така и към края на жизнения си път с Control Denied. А накъде би продължил от там насетне, не само с един, а и с повече албуми, ще остане една от големите загадки в историята на тежката музика. Сравнима например с това какво би се случило с Metallica, ако Cliff Burton не беше загинал или с Ахат, ако Божо Главев не бе напуснал групата...
"The Fragile Art of Existence" е хомогенен и завършен албум, който те кара да го изслушаш на екс, като трудно можеш да поставиш едни песни по-напред от други или да спреш по средата - ей така, защото ти е доскучало. Докато пиша тези редове, в съзнанието ми изникват откъси от различните парчета, а пред очите ми е образът на Chuck Schuldiner - с неизменната китара в ръка и с онзи вглъбен поглед, сякаш предусещащ скорошната си кончина... Изкуството да съществуваш може да е лесно "чупливо" и ефимерно, като независимо колко дълго си живял, твоите години са по-малко от миг във Вечността. Но изкуството да оставиш след себе си редица музикални еталони и пример за следване от стотици и хиляди други хора - то е завинаги! И след това...










Satyr