DISTURBED - "Asylum"
2010, Reprise Records

Разсъжденията по въпроса мога спокойно да отнеса към Disturbed. Тяхното развитие от нюметълския им дебют - "Sickness" беше относително бавно и постепенно, за да достигне до изкристализирала музикална форма в тоталната мощ на "Indestructible". Но, както се случва в подобни ситуации, при опит за повторение резултатът почти винаги е под нивото на първообраза. Ето сега слушам актуалното предложение на четиримата американци - "Asylum" и всичко си му е на мястото - отсечените рифове от китарата на Dan Donegan, накъсаните, редящи вокали на David Draiman, безгрешната ритъм секция... всичко. Но както и при художник, разчитащ на сходна техника, за да се получи поредната картина добра, е нужно нещо повече от определен тип бои и характер на рисунъка. Така е и тук - технически "Asylum" е издържан до най-дребния детайл, но същевременно е скучен. В това под час като времетраене съдържание има прекалено малко минутки, които да оправдаят съществуването на останалите. Например интрото "Remnants" е великолепен пример за демонстриран прогресивен потенциал, който така и не намира по-разгърната реализация. Първите три песни (едноименната, "The Infection" и "Warrior") са безпогрешни попадения. Оттам насетне обаче групата влиза в капана на собствените си клишета. "Another Way to Die" донякъде също бих сложил сред попаденията, ако не бяха текстът и клипът й, занимаващи ни с екологични проблеми. Следващата "Never Again" пък е за Холокоста. Няма лошо в социалните текстове, нали? Но тези песни не са плашещо реални и каращи ни да се замислим, те звучат по-скоро порицателно, наставнически, а с такъв тон едва ли биха могли да гонят нужното внушение. Някой би си помислил, че Disturbed се опитват да бъдат актуален метъл аналог на U2. Още един довод в полза на това твърдение ни се предоставя в самия край на диска под формата на скрито парче. "ISHFWILF" е преработка на "I Still Haven't Found What I'm Looking For" на именитите ирландци, но старанието песента да се набута в желаните стилови рамки е толкова наивно, че изпълнението със завидна лекота се настанява в личния ми "Топ 10 на най-безсмислените кавъри". Останалото от албума се извърта по между другото и човек може да си изкара времето, любувайки се на иначе доста приятната обложка с развилнелият се талисман на групата The Guy.
Та кое тогава прави разликата между монолитно неразрушимия (като името си) "Indestructible" и новия "Asylum"? При условие, че характерните елементи са си на мястото? Ако го наречем "магия" вероятно няма да сме много далеч от истината. Магия в тоновете, магия в текстовете, енергия в песните - все неща, които изданията от 2005-а и от 2008 г. притежаваха. А тук имаме просто 53 минути професионално (или може да кажем "рутинно") записана нова музика. И (почти) нищо повече.










Whiplash