JORN - "Traveller"
2013, Frontiers Records/Riva Sound
2013 година се оказа по-свободна от външни ангажименти за вечния "наемник" Jorn Lande и той реши да вложи неизчерпаемата си творческа енергия в два солови проекта. В началото на годината гласовитият норвежец зарадва феновете си с искрящата от светлина зимна приказка "Symphonic" - подбрани парчета от различни албуми, преработени с аранжименти за симфоничен оркестър. През юни излезе произведението му "Traveller", в което Jorn се решава на опасно мрачно пътуване в дълбините на страданието, по белия свят и отвъд. Този албум с нови песни е една много лична творба, в която певецът за пореден път отдава почит на своя учител и вдъхновител Ronnie James Dio. И преди някои да анатемосат темата като започваща да се преекспонира в творчеството на Lande, нека вникнат в идеите, защитавани в "Traveller". Ronnie - икона и символ, сякаш помага на норвежкия си следовник да пребори персоналните си демони, да сподели откровения и да намери покой.
Зловещата сянка на тежката болест ("Cancer Demon"), освен в конкретиката относно смъртта на Dio, е олицетворение на всичко натрупвано с годините ("Overload"), от което можеш да се избавиш само ако поемеш риск да станеш скитник ("Traveller"). "Traveller" е песен посветена на всички хора, прекарващи живота си на път, но "между редовете" в текста има индиректни послания. Всички парчета в албума са много силни и въздействащи, но "венецът" е финалното "The Man Who Was King" - смазващ, величествен опус, който те кара да настръхнеш. Излишно е да поясняваме на кого е посветен.
"Traveller" е в някакъв смисъл странно произведение. Интригата на творбата е в текстовете - "с думи прости" са изказани дълбоки прозрения за битието и човешката природа, особено за това как реагира човек в мигове на тежки изпитания, като усещането за приближаваща смърт. В музикално отношение творбата не предлага нищо ново, което не сме слушали в по-ранни албуми на норвежеца. Перфектен модерно интерпретиран хард рок, втвърден с елементи на класическия хеви метъл и открито вдъхновен от гения на първопроходците от времената, когато "се наливаха основите". И все пак музиката на "Traveller" не е фон към художествена рецитация - новият китарист Trond Holter дискретно прокарва някои свои идеи. Пък и кому са нужни драстични стилови промени, когато красивият глас на Jorn реди притчи за преходността на човека и непреходността на неговата слава.
HeathenHeart
Зловещата сянка на тежката болест ("Cancer Demon"), освен в конкретиката относно смъртта на Dio, е олицетворение на всичко натрупвано с годините ("Overload"), от което можеш да се избавиш само ако поемеш риск да станеш скитник ("Traveller"). "Traveller" е песен посветена на всички хора, прекарващи живота си на път, но "между редовете" в текста има индиректни послания. Всички парчета в албума са много силни и въздействащи, но "венецът" е финалното "The Man Who Was King" - смазващ, величествен опус, който те кара да настръхнеш. Излишно е да поясняваме на кого е посветен.
"Traveller" е в някакъв смисъл странно произведение. Интригата на творбата е в текстовете - "с думи прости" са изказани дълбоки прозрения за битието и човешката природа, особено за това как реагира човек в мигове на тежки изпитания, като усещането за приближаваща смърт. В музикално отношение творбата не предлага нищо ново, което не сме слушали в по-ранни албуми на норвежеца. Перфектен модерно интерпретиран хард рок, втвърден с елементи на класическия хеви метъл и открито вдъхновен от гения на първопроходците от времената, когато "се наливаха основите". И все пак музиката на "Traveller" не е фон към художествена рецитация - новият китарист Trond Holter дискретно прокарва някои свои идеи. Пък и кому са нужни драстични стилови промени, когато красивият глас на Jorn реди притчи за преходността на човека и непреходността на неговата слава.
HeathenHeart
Други ревюта на JORN