R.E.M. - "Collapse into Now"
2011, Warner Bros.
Името "Hansa Tonstudio" вероятно не означава нищо за вас, но в това студио в Берлин са записани легендарни албуми на David Bowie, Iggy Pop, Tangerine Dream, Killing Joke, Depeche Mode, Marillion, Nick Cave, U2…е, вече и новият студиен "Collapse into Now" (2011) на R.E.M., една не по-малко култова група на алтернативния рок. R.E.M., редом с другите изброени имена, изковаха сплавта, отляха формата, вдъхнаха живот на цял клон от музиката на 20 век. 20-и, но не и 21-ви. Времето тече неумолимо напред и потокът му стремително залива идолите на миналото. Трудно е да си представим, че създадетелите на "Out of Time" (1991) и "Automatic for the People" (1992), макар и с един по-малко (след напускането на Bill Berry през 1997 г.), са осъдени на забвение - просто защото не са. Но желанието да пробудиш мощната фигура на музикалния 20-и век и да го „преведеш" на езика на новото хилядолетие е нелека задача, дори и за кадифения глас на Michael Stipe и мандолината на Peter Buck. Но ето, че в емблематичното за музиката на миналия век студио в Берлин, редом с друго ключово име на рока - Patti Smith - се ражда идеята за албум, сглобяващ разпръснатите в 15-те албума на R.E.M. парченца, на които трябва да се вдъхне нов живот и под магическата пръчка на тримата герои този Франкенщайн да са изправи като символ, пример, емблема на най-доброто, което да премине в новото рок време. Амбициозно, не мислите ли?
Амбициите са хубаво нещо, ако преминават от мечти в реалност. Stipe разказва, че покрай работата върху "Collapse into Now" си припомнил как във времената на великите албуми - през 70-те, музиката, текстът, обложката на албума се сливали в единна, концептуална сплав, която музиката днес обаче не успява да измайстори. Вероятно това е нишката към онзи 20-и век, който тримата от Джорджия искат да пренесат в новото време. И това вдига летвата още по-високо. Ако проследим извивките в кариерата на R.E.M. от пънкарските корени в началото на 80-те, през филигранния акустичен баланс на легендарните "Out of Time" и "Automatic for the People" и стремежа към по-изявен, подчертано китарен рок в 90-арските "Monster" (1994) и "New Adventures in Hi-Fi" (1996), то би трябвало да сме наясно какво R.E.M. ще ни поднесат. Затваряте очи и слушате "Collapse into Now" - легнали на дъното на лодка, плъзгаща се по водите на някоя широка река в южните щати (неслучайно по албума е работено и в Нашвил и Ню Орлиънс), откъдето типично извира музиката на групата, или върху нажежения покрив на автобус, препускащ из пулсиращото тяло на съвременния Град. "Collapse into Now" събира и двата профила с цел да ги втъкае в едно в затворения кръг на албума. Началната "Discoverer" дръпва завесата пред един нахъсан, готов за живот и динамика R.E.M, а наелектризираната китара взима превес. Представете си, казва Stipe, че стъпвате в големия Град и сте млад - знаете, че Градът може да ви предложи всичко, да ви превърне в каквото пожелаете. Ред песни в албума ("Discoverer", All the Best", "Alligator Aviator Autopilot Antimatter", "That Someone is You") обаче напомнят повече за пънкарските влечения на юношата, отколкото на замисленото и акустично плаването в класиките на R.E.M. от началото на 90-те. Да, ама не - параванът се дръпва отново и на сцената изскача другото лице на музиката на групата - минорното, омиротвореното, притихналото, изпълнено с пресмятаща възходите и спадовете в живота чувствителност към човешкото ("Oh My Heart", "Every Day is Yours to Win", "Walk it Back"). В неусетно дошлия край на записа, след като албумът се е колебал между подскачанията в гимназиалния салон на фона на колежански рок и внезапните вълни баладично настроение, в "Blue" R.E.M. и Patti Smith се събират, в Берлин на нашето време, за да ни кажат за мястото на 20-и век днес. По дефиниция, ако си спомним за прокламирания от Stipe образец за следване - 70-арските рок класики, това е времето за кулминацията, за произнасянето на голямата житейска мъдрост, за посланието. Но наместо това изниква мелодията на "Discoverer", която ни е посрещнала на входа на албума, и ние, волю-неволю, трябва да се върнем обратно в юношеството и големия Град, посрещащ младежа на борда си. А мъдростта, тя къде остана? - очевидно по-добре да я търсим някъде другаде из творчеството на R.E.M.
В "Collapse into Now", под сглобката от елементите, с които R.E.M. са майсторили музиката си през последните 30 години, липсва едно важно нещо, което големите албуми на 70-те имат, ала не и този запис на 21 век. Липсва профила, лицето, физиономията на албума. Липсва концентрираната лиричност на шлифовани диаманти като "Nightswimming", "Everybody Hurts" и "Losing My Religion". Липсва атмосферата, която да даде нещо повече от лесно приемлив и приятен за ухото на фена (а и не-фена) на R.E.M. музикален продукт. Липсва онова, което различава легендарните албуми от добавките в дискографията. Високите цели на Stipe и ко са произвели едно лъкатушене между разнообразни, но характерни за R.E.M. звуци, без да им дадат хомогенен вид. Така че може да слушате и да харесате "Collapse into Now", но се съмнявам, че ще запомните именно него. И се съмнявам, че ще можете след години да си запеете нещо като "That's me in the corner, that's me in the spotlight, I'm losing my religion..."
Jurisprudent
Амбициите са хубаво нещо, ако преминават от мечти в реалност. Stipe разказва, че покрай работата върху "Collapse into Now" си припомнил как във времената на великите албуми - през 70-те, музиката, текстът, обложката на албума се сливали в единна, концептуална сплав, която музиката днес обаче не успява да измайстори. Вероятно това е нишката към онзи 20-и век, който тримата от Джорджия искат да пренесат в новото време. И това вдига летвата още по-високо. Ако проследим извивките в кариерата на R.E.M. от пънкарските корени в началото на 80-те, през филигранния акустичен баланс на легендарните "Out of Time" и "Automatic for the People" и стремежа към по-изявен, подчертано китарен рок в 90-арските "Monster" (1994) и "New Adventures in Hi-Fi" (1996), то би трябвало да сме наясно какво R.E.M. ще ни поднесат. Затваряте очи и слушате "Collapse into Now" - легнали на дъното на лодка, плъзгаща се по водите на някоя широка река в южните щати (неслучайно по албума е работено и в Нашвил и Ню Орлиънс), откъдето типично извира музиката на групата, или върху нажежения покрив на автобус, препускащ из пулсиращото тяло на съвременния Град. "Collapse into Now" събира и двата профила с цел да ги втъкае в едно в затворения кръг на албума. Началната "Discoverer" дръпва завесата пред един нахъсан, готов за живот и динамика R.E.M, а наелектризираната китара взима превес. Представете си, казва Stipe, че стъпвате в големия Град и сте млад - знаете, че Градът може да ви предложи всичко, да ви превърне в каквото пожелаете. Ред песни в албума ("Discoverer", All the Best", "Alligator Aviator Autopilot Antimatter", "That Someone is You") обаче напомнят повече за пънкарските влечения на юношата, отколкото на замисленото и акустично плаването в класиките на R.E.M. от началото на 90-те. Да, ама не - параванът се дръпва отново и на сцената изскача другото лице на музиката на групата - минорното, омиротвореното, притихналото, изпълнено с пресмятаща възходите и спадовете в живота чувствителност към човешкото ("Oh My Heart", "Every Day is Yours to Win", "Walk it Back"). В неусетно дошлия край на записа, след като албумът се е колебал между подскачанията в гимназиалния салон на фона на колежански рок и внезапните вълни баладично настроение, в "Blue" R.E.M. и Patti Smith се събират, в Берлин на нашето време, за да ни кажат за мястото на 20-и век днес. По дефиниция, ако си спомним за прокламирания от Stipe образец за следване - 70-арските рок класики, това е времето за кулминацията, за произнасянето на голямата житейска мъдрост, за посланието. Но наместо това изниква мелодията на "Discoverer", която ни е посрещнала на входа на албума, и ние, волю-неволю, трябва да се върнем обратно в юношеството и големия Град, посрещащ младежа на борда си. А мъдростта, тя къде остана? - очевидно по-добре да я търсим някъде другаде из творчеството на R.E.M.
В "Collapse into Now", под сглобката от елементите, с които R.E.M. са майсторили музиката си през последните 30 години, липсва едно важно нещо, което големите албуми на 70-те имат, ала не и този запис на 21 век. Липсва профила, лицето, физиономията на албума. Липсва концентрираната лиричност на шлифовани диаманти като "Nightswimming", "Everybody Hurts" и "Losing My Religion". Липсва атмосферата, която да даде нещо повече от лесно приемлив и приятен за ухото на фена (а и не-фена) на R.E.M. музикален продукт. Липсва онова, което различава легендарните албуми от добавките в дискографията. Високите цели на Stipe и ко са произвели едно лъкатушене между разнообразни, но характерни за R.E.M. звуци, без да им дадат хомогенен вид. Така че може да слушате и да харесате "Collapse into Now", но се съмнявам, че ще запомните именно него. И се съмнявам, че ще можете след години да си запеете нещо като "That's me in the corner, that's me in the spotlight, I'm losing my religion..."
Jurisprudent