THE DEVIL WEARS PRADA - "Dead Throne"
2011, Roadrunner Records/Орфей Мюзик

"Dead Тhrone" е албум на промяната. Преломен момент, по моему, в историята на групата. Дали ще се окаже повратен - тепърва ще разберем. Факт е единствено коренно различният подход и характер по отношение на работните процеси, които включват множество все важни и ключови промени в аспекти, от които до голяма степен зависи успехът на една група. Като за начало, нов продуцент - невръстните младежи от Охайо за първи път не залагат на Joey Sturgis, а разчитат на ветерана и основоположник на звука, свързван с модерната тежка сцена - Adam Dutkiewicz. За разлика от предишните им творения, творческия процес не е разпределен по равно между членовете на групата, а почти целият материал за албума е записан и първоначално разработен от Chris Rubey (китари), с помощта на личния му компютър, ако трябва да вярваме на изказванията му.
"Dead throne" е много по-директен (няма песен, надхвърляща четири минути), изчистен, с ясна концепция и дори по-тежък от предшествениците си. Сложната структура и подредба на парчетата от предишните творения на Mike Hranica, Jeremy DePoyster, James Baney, споменатият Chris Rubey, Andy Trick, Daniel Williams липсва, като тук е заложено на по-стандартна постройка и пулсиращия и жив характер на мелодията и енергията, вместо усложнените композиции. Резултатът са именно много тежки моменти и директност и несравнимите "чисти" припеви, предразполагащи за припяване. Бих казал, че за представителна извадка за албума спокойно може да посочим песни като вече набралата сила и сдобила се с видеоклип "Born To Loose", непредвидимата и заредена "Untidaled", както и хитовата "Mammoth". Изненадите в албума са двата инструментала - "Kansas" и "Chicago", които продължават тенденцията на метълкор бандите, залитащи по пост-рок моменти, вдъхновени най-вече от неповторимите August Burns Red. Музикално, промените са може би по-значими. Американците са заложили на седемструнни китари и нисък тунинг, като в ритъм секцията преобладават повече груув частите, съставени от 2-3 тона, вместо рифовото оформление на чудесния "With Roots Above And Branches Below" Атмосферичните лийд моменти отново преобладават, създавайки и изграждайки уникалния облик на звученето на групата. Jeremy DePoyster се включва с неповторимия си глас и чар, за да внесе стадионния ефект в песните и да обърне посоката на развитие, добавяйки хитов заряд. В този албум, обаче, за разлика от предшествениците на "Dead Thorne", той залага на чистите вокали в по-ниския регистър, отварящи повече блендата му, което бих определил като наистина интересна идея, придаваща още една нотка на иновация в музиката на групата. Mike Hranica пък явно доста е поработил над своите вокали, защото ясно се чува разнообразието от техники в неговите партии и подобряването на вече присъщите му. Събитие, което немалка част от феновете смятаха за твърде наложителен процес, ако се приеме, че амбицията на музикантите е единствено във възходяща посока.
Въпреки че съставните части и ключовите думи при The Devil Wears Prada са християнската религия и харизмата, едва ли случаен техен слушател би направил асоциация с тези думи при първи досег с музиката им, още повече ако започне с "Dead Throne". Основната тема и проблем, който разисква Mike Hranica в този албум, е идолопоклонничеството. Самият фронтмен на бандата отрича твърденията, че албумът е концептуален или следва някаква строго определена идеологическа нишка, но признава, че гореспоменатата тема е силно застъпена в новото творение на групата му и е послужила за вдъхновение при процеса на писане.
С основна заслуга за цялостното впечатление от новото отроче на The Devil Wears Prada e Adam Dutkiewicz, полагайки контурите на обсъждания албум и засилвайки акцентите в него: залагайки на висококачествен и кристален звук, достатъчно използване на техническите нововъведения в наши дни, за постигане на мрачната и характерна атмосфера и перфектен инструментален и вокален звук, но не до степен,при която музикалното оформление би загубило своята първичност и адреналин.
"Dead Throne", въпреки стандарните си определения и характеристики, е крайно интересно явление. Той е нещо, което малко банди могат да ви предложат в днешно време, въпреки че не сияе с количество новаторство. За разлика от други албуми, за които може да си изградите впечатление след едно прослушване или няма да сте способни да направите това и след повече време, той има качеството да причинява полюсна реакция при първи "прочит" и след това да предизвиква срещуположната. Ако искате да чуете банда, която вместо да "смекчава" звука и музиката си с времето, с цел да разшири кръгозора си, прави точно обратното - "втежнява" се и работи и твори с по-голям хъс - чуйте "Dead Throne" . Нищо особено, но по един по-различен начин.










Davidian
Други ревюта на THE DEVIL WEARS PRADA