WHITESNAKE - "The Purple Album"
2015, Frontiers Records/Riva Sound

Онези 16 класики (в това число и в специалните издания на "The Purple Album") за това са безсмъртни… Защото са измислени, създадени и записани в точното време и на точното място. Иначе никой нямаше да ги знае, а и в музикалния свят всяка грешна стъпка се наказва жестоко… Разбираемо е, че ореолът на Whitesnake отдавна не е толкова бляскав и последните албуми на групата са бледо копие на класическия период на бандата. Обаче издаването на трибют албум не е начинът да си върнеш позамръкналата слава.
Ако погледнем отново композициите - те са от ерата на David в Deep Purple (много ясно, разбира се), от албумите "Burn" (1974 - почти целия), "Stormbringer" (1974 - почти целия) и "Come Taste the Band" (1975 - четири броя) и не са изцяло на Coverdale. В тях основен пръст имат, цитирам: Ritchie Blackmore! Glenn Hughes! Ian Paice! Tommy Bolin! и Маестро Jon Lord!!! Всички до един Гиганти!!! Едно е да направиш концертен албум с тези песни, друго е да решиш, че е добре да бъдат пресвирени и преиздадени. И то с хора, които са страхотни музиканти, но не са автори на композициите, колкото и да са се опитвали да ги "направят" свои и да вкарат почерка си в тях. Това няма как да стане, защото е невъзможно да заместиш Blackmore, Hughes, Paice, Bolin, Lord… Още повече, че самите оригинали са все още актуални и като звук, и като идеи, и като атмосфера, и като усещане… Новите версии звучат кухо, без живец, липсва им новаторската нотка… Защото, каквото и да си говорим, те са просто кавъри!
И всъщност какво имаме - 16 от известните диаманти на Deep Purple, изпети още на времето от David Coverdale. Обаче в новите версии липсва кадифения глас на Glenn Hughes, особено в "Holy Man", липсват неокласическите сола на Blackmore и искрите от дуелите му с покойния Jon Lord… Опитите за дообогатяване на композициите звучат самоцелно. За какво става въпрос ли? Откриващата "Burn" е с минута по-дълга от оригиналната версия, защото някъде по средата е вмъкнато напълно излишно соло. "The Gypsy" е разводнена. Любимата "Soldier of Fortune" е бездушна. Великолепната "Mistreated" е пренапомпана. И точно тук идва един от основните проблеми на "The Purple Album" - целият е пренапомпан - със сола, с шред, с допълнителни теми, с ефекти, особено при вокалите. Защото Coverdale отдавна не е онова чудовище зад микрофона, което само с няколко тона смъкваше гащичките на фенките… Гласовите изстъпления буквално убиват малката доза надежда, че 40 години по-късно тези 16 композиции биха могли да звучат съвременно. Което въобще не е проблем, защото те и след 40 години, непрезаписани, пак си звучат съвременно. Та, David Coverdale се мъчи като излязъл в пенсия траш вокалист, а епохалната "Mistreated" е живото доказателство - никакъв ефект не може да замаже вокалната немощ…
И още нещо, този път положително - единствената слушаема композиция в трибюта на Purple е "Sail Away". Бисер сред некадърни кавъри. Това е трябвало да бъде начинът на работа и по останалите песни - да вземеш недоразвитите идеи и да ги доразвиеш, да покажеш другото лице на композицията, да я представиш така, както си смятал, че трябва да звучи преди 40 години, но заради мнението на Blackmore (примерно) не си имал шанса. Защото прекрасната балада "Sail Away" е върхът в този диск - различна и в същото време позната, ненатрапчиво променена по най-елегантния начин. Тук вече David Coverdale е надминал себе си и е направил от шедьовъра на Purple шедьовър с марката Whitesnake. Обаче, това никак не е достатъчно за цял албум…
Понякога човек трябва да седне и да помисли къде е всъщност. Да слезе на земята. Да си направи равносметка. "The Purple Album" не е историческо затваряне на кръга, независимо че излиза точно 40 години след последния албум на Deep Purple от 70-те. Той е гавра с една от най-големите банди.










Alatriste
Други ревюта на WHITESNAKE