Организаторите на концерти в България приеха етичен кодекс
Етичен кодекс ще определя норми, правила и стандарти за професионални взаимоотношения, които организаторите на концерти в България да спазват. Документът бе приет на конференцията "Устойчивост и развитие на концертния бизнес в България", която се проведе в петък, 10 юни 2022 г., в НДК.
Конференцията бе организирана от представителната браншова асоциация на организаторите на концерти в България Сдружение "Сцена Музика", в партньорство със сдружението на автори и композитори за колективно управление "Музикаутор" и с подкрепата на Министерство на културата. Медиен партньор бе Българското национално радио.
На събитието присъстваха различни участници от бизнес сектора, сред които организатори на концерти, билетопродавачи, представители на зали за събития, охранителни фирми, автори и изпълнители. Държавата и нейната роля в концертната индустрия бе представена от заместник-министъра на културата Весела Кондакова, заместник-министъра на туризма Ирена Георгиева и Игнат Арсенов от Комисията за защита на потребителите. Модератор на конференцията бе изпълнителният директор на Българското национално радио Милен Митев.
Според "Сцена Музика" години наред секторът е арена на нелоялна конкуренция, икономически дисбаланс и сива икономика. Затова в дългосрочен план не може да се мисли за позитивно развитие на концертния бизнес, ако той не се обедини около ясни правила и баланс във взаимоотношенията с държава, билетопродавачи, подизпълнители, доставчици, автори и публика. "Няма как да работим без етика в бизнеса", посочи председателят на Сдружение "Сцена Музика" Мартин Стоянов.
"Лошите практики водят само до недоверие", коментира заместник-министърът на културата Весела Кондакова. Тя посочи, че липсата на големи събития в България е очевидна - големите артисти заобикалят страната ни, което рефлектира в ужасяващи пропуснати ползи.
"Провеждането на фестивали, концерти и други събития с музика носи сериозна добавена стойност за туризма и за икономиката на България. При реализиране на музикално събитие регистрираме 8% ръст на заетостта на местата за настаняване", подчерта заместник-министърът на туризма Ирена Георгиева.
Игнат Арсенов, главен директор в дирекция "Контрол на пазара", Комисия за защита на потребителите, сподели, че потребителят се чувства излъган и разочарован при отмяната на концерт или събитие, особено когато не се възстановяват сумите върху билетите. Потребителите винаги трябва да имат възможност да потърсят правата си в такива случаи и за целта организаторът на концерта трябва да е ясно обявен на афиши и билети. Противното е нелоялна търговска практика. Господин Арсенов отправи апел към всички участници по веригата - организатори и билетопродавачи, да бъдат отговорни и коректни към своите клиенти.
Представители на фирмите - билетопродавачи в лицето на Мирослав Еманоилов от Eventim.bg, Георги Маринов, основател на EasyPay, ePay.bg и Epay.Go и Ивайло Матев от Bilet.bg представиха различните технологични функционалности, които са в ползва както за организаторите на концерти, така и за феновете като Чек-ин апликации за установяване на болни от COVID-19 и предприемане на последващи действия, 5G технологии за персонализирано отношение към клиента, като начин за ограничаване на продажбите на билети на черния пазар и други. Господин Маринов подчерта, че "Бъдещето е онлайн, затова хвърляме усилията в тази посока". Като добър пример той посочи съвместната работа с "Музикаутор" и възможността за технически автоматизирано плащане на авторски права към сдружението.
Серьожа Савов от СКС "Секюрити" разказа за необходимостта сигурността и безопасността на публиката да бъде гарантирана по време на събитията. Той обърна внимание колко важно е отношението и поведението на персонала, който охранява събитието, както и огромната отговорност, която един промоутър поема при наемане на недостатъчно хора за това. "Такива промоутъри, които спестяват средства се явяват нелоялна конкуренция", каза той и подчерта, че те застрашават здравето на феновете.
"Музикаутор" представи възможните устойчиви практики при управлението на авторски права при събития с музика. Особено внимание бе отделено на заложените механизми за отстъпки за коректните организатори на концерти.
В ролята на "фенът" влезе Васил Катинчаров - автор и водещ на предаването "Фрактура" по "Diema". Той сподели, че българският фен има доста разклатено доверие към българските промоутъри поради редица лоши практики като несъстояли се концерти, невърнати билети, липса на информация за получаване на компенсации и възстановяване на разходи. Резултатът е отлив на меломани към съседни държави с по-добра организация.
"Аз като фен искам да вкарвам парите си в България, за да дам повече мотивация на промоутърите да организират повече концерти", посочи Катинчаров и апелира за синхрон и подобряване на взаимоотношенията на участниците в сектора.
Гуидо Янсенс, управляващ партньор на "Emagic", Румъния представи международния опит и добри практики, които самият той е въвел. Господин Янсенс заяви, че стремежът към високи професионални стандарти е основна цел на членовете на румънската браншова организация, както и това да работят при равен старт и достъп до ресурси. Той подчерта, че последиците от неплащане към доставчици от страна на организатора, включително за авторски права, води до нелоялна конкуренция между промоутърите. Той дори изрази позиция, че неплащането им за две поредни събития трябва да доведе до конкретни санкции, като отнемане на лиценз, например.
В края на събитието промоутъри, билетопродавачи, фирми-подизпълнители и доставчици се обединиха около общите принципи, цели и възможности, описани в документ - Етичен кодекс, създаден като основа за прозрачност между организаторите на концерти към публиката, бизнес партньорите, доставчиците, артистите и обществото.
Източник: OFFNews.bg
Ron Jeremy
15.06.2022 22:51:33
отговори
+ 8 – 6
На "фестивал" в България няма да стъпя, на самостоятелен концерт може да се замисля дали да отида, но първо гледам дали няма да са в Румъния на близка дата, особено ако концерта е в София
Феникс на грил
15.06.2022 21:14:49
отговори
+ 24 – 1
Прекрасно.
Само не разбирам потребителите какво точно ги топли това.
Серьожа Савов от СКС "Секюрити" споменава поведението на персонала по концерти. Аз, като фен, ще има ли на кого да се оплача, когато някой охранител на концерт прояви без повод вербална или физическа агресия към мен? Понеже, за жалост, и двете са ми се случвали. Ами когато охранителите си правят оглушки за пушенето в залите? Което става горе-долу винаги на концерт в зала - дори по първите редове, до които охраната лесно би трябвало да стигне.
А ще има ли на кого да се оплача, когато организаторът на концерт продаде повече билети, отколкото е капацитетът на мястото, където се провежда концертът?
А нещо за безобразните цени на храната и напитките по концерти и фестивали, съчетани със забрани за внасяне на храна или излизане от територията на събитието? И като сме на тая вълна - нещо да се адресира безобразното покачване на цените на билетите за концерти?
Това горе е почти изцяло за отношенията между разните бизнеси, които са взели парите. А феновете, които ги дават - тях кучета ги яли.
Митьо Пищова
15.06.2022 18:36:49
отговори
+ 7 – 0
И кво ще решат? Тва с билетите си има съд за тая работа, ако той не може да реши проблема, етичния кодекс ли ще го реши? Повече ще има смисъл да решат върнат цените на бирите по фестивалите на 2 лева.
Гост
15.06.2022 16:06:42
отговори
+ 15 – 0
Който и да членува в тази организация, колкото и да са съвестни и добронамерени, щом там е и "Музикаутор", не става, закривай.
Цялата изпълнителска и организаторска гилдия, както и собственитиците на заведения, зали и т.н. първо трябва да бламират и да се освободят от тези мизерни кърлежи, да се създадат адекватни и работещи структури за авторски права, и тогава да се прави каквото и да е ново. Иначе, важат поговорките за лъжицата ***но в казана с мед, и онова за новия бардак и старите труженички.
AVA
15.06.2022 15:33:50
отговори
+ 16 – 0
Естествено, че "не може да се мисли за позитивно развитие" при положение, че вече имаме лесен достъп до фестивали/концерти из Европа, които предлагат много и разнообразни групи, на които има храна и напитки с нормални цени и високо качество, на които не те затварят като в зоопарка до края на събитието. Точно поради изброените причини не стъпвам на "фестивал" в България и ходя избирателно на концерти.
Сокол
15.06.2022 15:32:39
отговори
+ 4 – 3
Кога пък големите артисти в последните 20 години са заобикаляли България? Нямам такива впечатления.
Карцер
15.06.2022 15:12:03
отговори
+ 17 – 0
Не чух нещо за лошите практики, като да не може да влизаш и да излизаш по време на фестивал, цените на билетите и напитките на фестивалите, лошата организация, разделението на пловдивски фест на две части с групи за един фест но два отделни билета в различен град и тн и тн и тн
Виксън.
15.06.2022 15:02:44
отговори
+ 16 – 0
Обаче интересно е, че никой не споменава и надутите цени на билетите за повечето концерти и фестивали у нас, а иначе обичат се оплакват тези организатори. Примерно концерт на конкретна банда тук е с 20-30 лв по-скъп билета от концерт в граничещите държави с нас. Цените на билетите на фона на мизерните доходи стават все по-непосилни за повечето фенове и е нормално да се помисли в тази посока от организаторите.
sss
15.06.2022 12:11:22
отговори
+ 25 – 0
Музикаутор иска да се навре на поредното място, от което да цоца пари без да върши смислена работа...
азаз
15.06.2022 12:03:14
отговори
+ 18 – 3
Чакаме да видим въпросните "етични" спорозумения как ще се отразят на българския фен,защото доказано никой в България не мисли за българите,та задлъжнелите Музикаутор ли?!?Още повече че е обсъждано ковид и подобни глупости.Все пак не сме толкова глупави,че да вярваме че това е за "добро".Просто поредния опит за контрол,ама и това ще е до време!!!
WeRock.bg не носи отговорност за мненията към новините на този сайт.
Забранено е: писането на български език с букви от латинската азбука; писането на коментари, съдържащи груби обидни изрази, независимо срещу кого са насочени; писането на коментари от един и същи потребител, но с различни имена с цел манипулация; писането на конфликтни, провокативни, нецензурни и др. подобни коментари; писането на коментари, представляващи явна или скрита реклама.
WeRock.bg си запазва правото да заличава и всякакви други коментари, които прецени като некоректни или ненужни.
ВАЖНО: Коментарите НЕ са начин за контакт с WeRock.bg. Ако имате въпроси към нас, пишете на имейл адресите, посочени в "Контакти".