GAMMA RAY - "To The Metal!"
2010, Ear Music
Gamma Ray никога не са ме разочаровали. Поне до този момент. Всъщност усещането ми спрямо новия диск на "Лъчевите" не може да се нарече точно разочарование, а по-скоро неудовлетворение. Kai Hansen вече е на сцената над 25 години и "To the Metal!" (извънредно тъпо заглавие, между другото) показва, че творчески кръстникът на немския пауър метъл е започнал да се поизчерпва. С всеки следващ албум Gamma Ray все повече разчитат на рутината и влиянията си от Accept и Iron Maiden за сметка на разчупените идеи и инакомислието, които ги доведоха до изковаването на колоси като "Land of the Free", "Somewhere out in Space" и "Powerplant".
Най-лошото е, че настоящият албум страда от частична липса на силни и хващащи мелодии. Сега, като гледам траклиста на диска, се усещам, че из него има песни (примерно "Mother Angel" и "Shine Forever"), които не се сещам как звучат. И това при положение, че от около две седмици "To the Metal!" не е излизал от плейъра ми. Заглавното парче е скучновато, а тематиката му (възхвала на любимата музика) вече е била експлоатирана от Gamma Ray и преди в много по-добра светлина - в "Heavy Metal Universe". Не знам дали композирането на Kai Hansen умишлено е вкарано в определени схеми, когато има под ръка Michael Kiske, но песента "All You Need To Know" с участието на бившия вокалист на "Тиквите" силно напомня "Time to Break Free" от първия "Land of the Free". Друго? В средната част на затварящата "No Need To Cry" има лирично отклонение, което дотолкова звучи като Queen, че колегата Ozzy като го чу, сподели: "Ако не знаех, че това са Gamma Ray, бих предположил, че пее Roger Taylor". Показателно. И понеже си говорим за разни неща, които напомнят други неща, нека ви предложа една малка игра: в песента "Time to Live" пробвайте да замените думичките на заглавната фраза, изпявана от хора в припева, с "I Want Out". Резултатът е любопитен. Последното, разбира се, може да се приеме и малко като заяждане, защото изключая тези три последователни тона, парчето няма нищо общо с Helloween-ската класика и даже се явява един от пиковите моменти в албума.
Преглеждайки предния абзац, някой може да сметне, че съм решил да разпъна албума на кръст. Е, не точно. Дори в изброените моменти на спадове класата на немския квартет успява да измъкне парчетата по тънката линия - къде с някое по-качествено соло, къде с по-интересно структуриране на песента. А и от всичко лъха един характерен Gamma Ray-ски чар, на който няма начин да не се поддадеш, ако някога въобще си се влюбвал в музиката на тази група. Лично на мен песни като споменатата "Time to Live", "Empathy", "Rise" и върховата точка в "To the Metal!" - задъханата и осеяна с дупки от хвърчащи куршуми "Deadlands" - продължават да ми напомнят защо толкова много обичам "Лъчевите".
Искрено се надявам тази разклатена убедителност в студийната продукция на групата да е само временно явление, пък и съм сигурен, че новият материал ще звучи много по-добре на живо. Защото знам каква фурия са Gamma Ray на сцената. Ако вие не сте имали възможност да се уверите сами в това, ви предлагам да се разходите до "Blue Box" на 21 февруари, когато ще се осъществи четвъртото гостуване на Kai Hansen и компания у нас. Едва ли ще съжалявате!
Whiplash
Най-лошото е, че настоящият албум страда от частична липса на силни и хващащи мелодии. Сега, като гледам траклиста на диска, се усещам, че из него има песни (примерно "Mother Angel" и "Shine Forever"), които не се сещам как звучат. И това при положение, че от около две седмици "To the Metal!" не е излизал от плейъра ми. Заглавното парче е скучновато, а тематиката му (възхвала на любимата музика) вече е била експлоатирана от Gamma Ray и преди в много по-добра светлина - в "Heavy Metal Universe". Не знам дали композирането на Kai Hansen умишлено е вкарано в определени схеми, когато има под ръка Michael Kiske, но песента "All You Need To Know" с участието на бившия вокалист на "Тиквите" силно напомня "Time to Break Free" от първия "Land of the Free". Друго? В средната част на затварящата "No Need To Cry" има лирично отклонение, което дотолкова звучи като Queen, че колегата Ozzy като го чу, сподели: "Ако не знаех, че това са Gamma Ray, бих предположил, че пее Roger Taylor". Показателно. И понеже си говорим за разни неща, които напомнят други неща, нека ви предложа една малка игра: в песента "Time to Live" пробвайте да замените думичките на заглавната фраза, изпявана от хора в припева, с "I Want Out". Резултатът е любопитен. Последното, разбира се, може да се приеме и малко като заяждане, защото изключая тези три последователни тона, парчето няма нищо общо с Helloween-ската класика и даже се явява един от пиковите моменти в албума.
Преглеждайки предния абзац, някой може да сметне, че съм решил да разпъна албума на кръст. Е, не точно. Дори в изброените моменти на спадове класата на немския квартет успява да измъкне парчетата по тънката линия - къде с някое по-качествено соло, къде с по-интересно структуриране на песента. А и от всичко лъха един характерен Gamma Ray-ски чар, на който няма начин да не се поддадеш, ако някога въобще си се влюбвал в музиката на тази група. Лично на мен песни като споменатата "Time to Live", "Empathy", "Rise" и върховата точка в "To the Metal!" - задъханата и осеяна с дупки от хвърчащи куршуми "Deadlands" - продължават да ми напомнят защо толкова много обичам "Лъчевите".
Искрено се надявам тази разклатена убедителност в студийната продукция на групата да е само временно явление, пък и съм сигурен, че новият материал ще звучи много по-добре на живо. Защото знам каква фурия са Gamma Ray на сцената. Ако вие не сте имали възможност да се уверите сами в това, ви предлагам да се разходите до "Blue Box" на 21 февруари, когато ще се осъществи четвъртото гостуване на Kai Hansen и компания у нас. Едва ли ще съжалявате!
Whiplash
Други ревюта на GAMMA RAY