THERION - "The Miskolc Experience (DVD)"
2009, Nuclear Blast Records/ Wizard
Докато чакаме наследника на "Gothic Kabbalah" (2007), Therion предлагат концертно DVD, задължително за колекцията на всеки фен - и не само.
През 2007 година групата прави два концерта - в Румъния и в Унгария - със симфоничен оркестър и хор. Основната част от DVD-то е заснетият концерт от Будапеща, Унгария, а в бонусите са включени 15 минути от концерта в Букурещ и 20-минутен документален филм за подготовката на концертите.
Който научил навреме за концертите - научил, отишъл, гледал и слушал. Който не успял - гледа сега DVD-то. От една страна разбираме какво сме изпуснали, от друга - колко хубаво, че са го заснели, защото този пореден "експеримент" на метъл банда да се цамбурне в класиката (не буквално) се оказва повече от успешен.
Концертът е разделен на две части. Първата - "Класическо приключение" - започва с авторското, аранжирано за изпълнение от класически оркестър, "Clavicula Nox" (от култовия "Vovin", 1998). Оркестърът е Miskolo Bartok Orchestra and Choir. Отлично качество на звука и много добро филмиране, като изключим някои прекалено динамични моменти и по-приглушените светлина и яркост на картината, чието възприятие пък е въпрос на вкус.
След края му на сцената се качват Therion в състав Christofer Johnsson, Johan Niemann, Kris Niemann и Petter Karlsson с подобаващо за случая вечерно облекло. Дори само заради музикантите си заслужава да се гледа този концерт. Не само защото метълист с папионка е непривична гледна, но и защото това е последното официално издание под марката "Therion" с участието на братя Niemann и т. нар. "класически състав" на бандата.
Някъде попаднах на следното описание за осемте композиции, интерпретирани от оркестъра, хора и групата в първата част на концерта: "Първите 4 минути слушаме композиции от Моцарт, Вагнер, Верди и няколко по-неизвестни класически композитори". Смея да се надявам, че Дворжак е далеч от определението "по-неизвестен композитор", а изсвирената част от неговата Девета симфония се оказва доста надъхваща за метъл феновете (както и за диригента).
Следва хор от "Трубадур" на Верди и се прокрадва впечатлението, че с една идея по-силен хор - без да загубят китарите от това, цялостното изпълнение щеше да спечели още повече мащабност. Моцарт и култовото "Dies Irae" от Реквием, за което всичко, което може да се каже, вече е казано. И преди да преминем към "дядото на метъла", както шеговито бива наричан Вагнер от позапознатите с класическата музика метълисти, бърз прелет над Сен-Санс с откъс от Симфония N 3, по-известен на широката публика като "песничката на мишките от филма "Бейб" или дегизиран като поп-парчето "If I Had Words". Това е то, превъплъщенията на класиката...
Последните четири композиции са на Вагнер, само една от абонираната за метъл тълкувания "Пръстена на нибелунгите" и цели три от слабо познатата опера "Риенци", поставяна доста рядко по оперните сцени.
Солисти през това "класическо приключение" са сопраните Lori Lewis и Judit Milnar и тенорите Andras Molnar и Gergely Boncser. Lori остава с бандата и за втората част (тя съпровожда групата и по време на турнето "Gothic Kaballah"), когато към нея се присъединява и Mats Levin в контрастиращо не-вечерно облекло, за да започне втората поредица от девет парчета, този път гарнирани с доволна доза хендбенгинг и подбрани от по-симфонично ориентираните албуми на Therion, особено "Vovin", "Deggial" и "Sirius B"/"Lemuria".
Отново успешен експеримент за сливане на метъл и класическа музика, благодарение на изпипаните аранжименти и вписването на шведите в тъканта на оркестъра до степен да звучат като основна част от него, при все че в по-голямата част са на преден план. Парчетата, обогатени с хоровото и оркестрово звучене, се разгръщат още по-мощно, без дозата класика да засенчва или дразни, а напротив - подсилва въздействието и атмосферата на композициите. Китарите повеждат армията на оркестъра към собствените класики на Therion, които публиката познава и приветства с подобаващ грохот.
Документалният филм от бонусите надниква "зад кулисите" на шоуто и е изпъстрен с кратки интервюта, а в бокс-сета освен DVD-то са включени и две CD-та с материала от концерта.
"The Miskolc Experience" е чудесно DVD с голям потенциал. Оперните фенове, надали ухо към първата част, няма да усетят как се заслушват и по Therion, а метъл феновете получават оригинални аранжименти на метъл парчета и кратък тур на забележителни класически откъси, които трасират прехода между вековете и стиловете музика, привидно несъвместими, по изумително непринуден начин. Такъв концерт би се чувствал добре и в по-голяма зала, с по-дълъг сетлист, защото и класическите опери и симфонии, и съвременният симфоничен метъл се разполагат много по-удобно там, където ключовите думи са "мащабност" и "размах".
Nousha
През 2007 година групата прави два концерта - в Румъния и в Унгария - със симфоничен оркестър и хор. Основната част от DVD-то е заснетият концерт от Будапеща, Унгария, а в бонусите са включени 15 минути от концерта в Букурещ и 20-минутен документален филм за подготовката на концертите.
Който научил навреме за концертите - научил, отишъл, гледал и слушал. Който не успял - гледа сега DVD-то. От една страна разбираме какво сме изпуснали, от друга - колко хубаво, че са го заснели, защото този пореден "експеримент" на метъл банда да се цамбурне в класиката (не буквално) се оказва повече от успешен.
Концертът е разделен на две части. Първата - "Класическо приключение" - започва с авторското, аранжирано за изпълнение от класически оркестър, "Clavicula Nox" (от култовия "Vovin", 1998). Оркестърът е Miskolo Bartok Orchestra and Choir. Отлично качество на звука и много добро филмиране, като изключим някои прекалено динамични моменти и по-приглушените светлина и яркост на картината, чието възприятие пък е въпрос на вкус.
След края му на сцената се качват Therion в състав Christofer Johnsson, Johan Niemann, Kris Niemann и Petter Karlsson с подобаващо за случая вечерно облекло. Дори само заради музикантите си заслужава да се гледа този концерт. Не само защото метълист с папионка е непривична гледна, но и защото това е последното официално издание под марката "Therion" с участието на братя Niemann и т. нар. "класически състав" на бандата.
Някъде попаднах на следното описание за осемте композиции, интерпретирани от оркестъра, хора и групата в първата част на концерта: "Първите 4 минути слушаме композиции от Моцарт, Вагнер, Верди и няколко по-неизвестни класически композитори". Смея да се надявам, че Дворжак е далеч от определението "по-неизвестен композитор", а изсвирената част от неговата Девета симфония се оказва доста надъхваща за метъл феновете (както и за диригента).
Следва хор от "Трубадур" на Верди и се прокрадва впечатлението, че с една идея по-силен хор - без да загубят китарите от това, цялостното изпълнение щеше да спечели още повече мащабност. Моцарт и култовото "Dies Irae" от Реквием, за което всичко, което може да се каже, вече е казано. И преди да преминем към "дядото на метъла", както шеговито бива наричан Вагнер от позапознатите с класическата музика метълисти, бърз прелет над Сен-Санс с откъс от Симфония N 3, по-известен на широката публика като "песничката на мишките от филма "Бейб" или дегизиран като поп-парчето "If I Had Words". Това е то, превъплъщенията на класиката...
Последните четири композиции са на Вагнер, само една от абонираната за метъл тълкувания "Пръстена на нибелунгите" и цели три от слабо познатата опера "Риенци", поставяна доста рядко по оперните сцени.
Солисти през това "класическо приключение" са сопраните Lori Lewis и Judit Milnar и тенорите Andras Molnar и Gergely Boncser. Lori остава с бандата и за втората част (тя съпровожда групата и по време на турнето "Gothic Kaballah"), когато към нея се присъединява и Mats Levin в контрастиращо не-вечерно облекло, за да започне втората поредица от девет парчета, този път гарнирани с доволна доза хендбенгинг и подбрани от по-симфонично ориентираните албуми на Therion, особено "Vovin", "Deggial" и "Sirius B"/"Lemuria".
Отново успешен експеримент за сливане на метъл и класическа музика, благодарение на изпипаните аранжименти и вписването на шведите в тъканта на оркестъра до степен да звучат като основна част от него, при все че в по-голямата част са на преден план. Парчетата, обогатени с хоровото и оркестрово звучене, се разгръщат още по-мощно, без дозата класика да засенчва или дразни, а напротив - подсилва въздействието и атмосферата на композициите. Китарите повеждат армията на оркестъра към собствените класики на Therion, които публиката познава и приветства с подобаващ грохот.
Документалният филм от бонусите надниква "зад кулисите" на шоуто и е изпъстрен с кратки интервюта, а в бокс-сета освен DVD-то са включени и две CD-та с материала от концерта.
"The Miskolc Experience" е чудесно DVD с голям потенциал. Оперните фенове, надали ухо към първата част, няма да усетят как се заслушват и по Therion, а метъл феновете получават оригинални аранжименти на метъл парчета и кратък тур на забележителни класически откъси, които трасират прехода между вековете и стиловете музика, привидно несъвместими, по изумително непринуден начин. Такъв концерт би се чувствал добре и в по-голяма зала, с по-дълъг сетлист, защото и класическите опери и симфонии, и съвременният симфоничен метъл се разполагат много по-удобно там, където ключовите думи са "мащабност" и "размах".
Nousha
Други ревюта на THERION